به همت اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی رضوی
۱۴۰۲-۰۹-۰۶

نشست «چه موزه ای زنده است» برگزار شد

اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل نگارخانه موزه مرکزی رضوی واقع در صحن کوثر، دهمین نشست تخصصی خود با موضوع «چه موزه ای زنده است» را برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر مرداویچ توکلی متخصص اقتصاد و تجارت هنر با گرایش کارآفرینی، از منظر اقتصاد و تجارت در مباحث موزه¬داری به ارائه مطالبی پیرامون این مبحث پرداخت.
وی، با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های موزه رضوی که آن را جزء موزه های غنی قرار داده است گفت: هر ارگان و سازمانی با هر ماموریتی برای بقا و ادامه حیات، دغدغه اقتصادی دارد.
توکلی، در مباحث فرهنگی نیز اقتصاد را اهرمی عنوان کرد که می تواند نگاه مسئولین بالادستی در این حوزه را برای حمایت از فعالیت های فرهنگی توجیه کند تا بتوانند حمایت های مالی آنها را در توسعه فعالیت¬های فرهنگی جذب کنند.
وی، توانایی در توجیه این امر را نیازمند اشراف و آگاهی کامل از مباحث فرهنگی دانست و ادامه داد: موزه-داری نیز به عنوان یکی از فعالیت های فرهنگی، نیازمند تحلیل هایی در حوزه اقتصاد دارد و مصداق های آن باید به گونه ای بیان شود که ضرورت موزه داری را نشان دهد.
توکلی این مهارت را فرصتی برای توجیه گرفتن حمایت ها از قوانین و مدیران بالادستی خواند و افزود: مجموعه های فرهنگی همچون موزه نیاز دارند از محل درآمدهای صحیحی که با تمام ماموریت ها و اهداف موزه-داری و اهداف بالادستی هماهنگی دارد، بخشی از هزینه های خود را کسب کنند که تحلیل های اقتصادی و نگاه نوآورانه مدیریتی لازمه این امر است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اشاعه فرهنگ اسلامی را یک ماموریت فرادستی برای موزه های حرم مطهر رضوی عنوان و اظهار کرد: این اشاعه باید به گونه ای ارائه شود که مخاطبان و مجموعه فعالان فرهنگی و مالی حوزه فرهنگ و هنر با رضایت به سمت موزه بیایند و احساس ذهنی برای آنها ایجاد شود که باید نیازهای تخصصی خودشون را از مجرای موزه آستان قدس رضوی تامین کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید