۱۴۰۲-۰۹-۱۲

اهدای قباله عقدی که خطبه آن 135سال پیش خوانده شد

یک برگ قباله ازدواج نفیس که خطبه عقد آن در ششم جمادی الاول سال 1310 هجری قمری در محضر شرع یکی از علماء اصفهان به نام محمد یوسف موسوی جاری شده است توسط واقف ارجمند سید علی امامی خوانساری به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی خانی زاده، مسئول امور طبقه بندی و آماده سازی اسناد پیرامون شاخصه های این قباله گفت: در این سند هاجر سلطان خانم دختر آقا میرزا هدایت به عقد ازدواج دائم محمد علی امامی یکی از نوادگان میرزا جمال الدین امام جمعه از علمای طراز اول خوانسار درآمده است.
وی میزان مهریه در این قباله که در 23 سطر به خط ثلث نگاشته شده است را یکصد تومان ناصرالدین شاهی، یک قطعه زمین واقع در صحرای بیدهند و یک با عمارت مسکونی با متعلقات آن عنوان کرد.
خانی زاده ادامه داد: سرلوح سند با عبارت بسم الله الرحمن الرحیم  الحمدالله الذی ازوج ابانا آدم بحوا فی جنات النعیم و اکرم ساره و هاجره بصحبت خلیل الجلیل ابراهیم و الف بین زلیخا و یوسف الکریم کما الف بین صفورا و موسی الکلیم و اعز بلقیس لسلیمان و سلمت الله العلیم و شرف خدیجه" آورده شده و حاشیه سند نیز توسط شاهدان گواهی و مهر گردیده است.
وی با اشاره به اینکه تنظیم آرایه های آرایشی قباله های ازدواج در دوه های تاریخی، با توجه به موقعیت و پایگاه اجتماعی افراد متفاوت بوده است گفت: این سند نیز به جهت این که مخاطب آن از جایگاه اجتماعی ممتازی برخوردار بوده است، نقوش و تزئینات هنری نفیسی در آن به کار رفته است.
خانی زاده، تذهیب و جدول کشی با طرح هایی از شاخه ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گل ها، برگ های ختایی، شاخه های اسلیمی و گل های خطایی همراه با رنگ های لاجورد، شنجرف، زنگار و طلایی را ازجمله تزئینات این سند برشمرد.
وی افزود: در این سند، قاعده نحوست تربیع رعایت شده است بدین صورت که بر اساس این قاعده به منظور باطل کردن شکل مربع و دفع نحوست تربیع، در بخش کوچکی از گوشه راست پائین سند انحراف در یکی از اضلاع چهار گوش جدول بوجود آمده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید