۱۴۰۲-۰۹-۱۳

کتابخانه مسجدالرضا(ع)

کتابخانه مسجدالرضا(ع)در سال 1361 در طبقه فوقانی مسجدالرضا(ع) تاسیس گردید. در آن زمان اهالی و جوانان منطقه پیشنهاد احداث کتابخانه در این مکان را طی نامه ای به آستان قدس رضوی داده بودند، عشق و علاقه آنها به احداث کتابخانه به حدی بود که کتابهای موجود در منازل خود را به کتابخانه اهدا می نمودند تا اینکه با اصرار اهالی محل به دستور تولیت فقید آستان قدس رضوی این کتابخانه تحت پوشش کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرار گرفت و به عنوان اولین کتابخانه وابسته آستان قدس رضوی در مشهد شروع به کار نمود.

       به علت استقبال مراجعان و محدود بودن فضای کتابخانه پیشنهاد گردید در فضای حیاط مسجد، مکانی مستقل برای انتقال کتابخانه احداث گرددکه با موافقت تولیت فقید آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی و توجه ویژه ایشان به مسائل فرهنگی، به خصوص فرهنگ کتاب و کتابخوانی ساختمانی مستقل برای کتابخانه با زیربنای 200 متر مربع در زمینی به مساحت 500 متر مربع در صحن حیاط مسجد توسط آستان قدس رضوی احداث و در 22 بهمن ماه 1365 به بهره برداری رسید.
با توجه به استقبال بسیار زیاد مراجعان و اهالی محل از کتابخانه در مدت کوتاهی کتابخانه با کمبود فضا بخصوص برای بانوان روبرو شد ، به طوری که بانوان فقط برای امانت کتاب به کتابخانه مراجعه می نمودند. شدت استقبال مراجعان سبب شد تا زمین دیگری از موقوفات آستان قدس که در جنب کتابخانه قرار داشت برای توسعه کتابخانه پیشنهاد شود. با موافقت صورت گرفته ساختمان مجهز در زمینی به مساحت 500 متر مربع با زیربنای 1000 متر در سه طبقه احداث و در سال 1370 به بهره برداری رسید.
مجموع منابع این کتابخانه شامل بیش از  56000  هزار جلد کتاب چاپی، 830  لوح فشرده و5  نسخه نشریات ادواری می باشد.
 در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه بیش از 42000  نفر می باشند، همچنین این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار محققان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، اتاق خدمات ویژه(VIP)  و… ویژه آقایان و بانوان می باشد.

کتابخانه مسجدالرضا(ع) روزهای غیر تعطیل از ساعت 7:15 تا21 و روزهای جمعه و تعطیل نیز از ساعت 9 تا 19 در دو بخش مستقل ویژه آقایان و بانوان در خدمت مراجعین محترم می باشد.
نشانی: احمد آباد –کوهسنگی 19 نبش رضای 36   تلفن: 05138445932

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید