مقصود فراستخواه
۱۳۹۷-۰۷-۲۶

کتاب شاخص آموزش عالی

ک336ف55/ 378

پژوهش و آموزش عالی کشور، از مهمترین ارکان بقا و توسعه و اعتلای جامعه ایرانی بویژه در جهانی است که زندگی و اقتصاد و سایر شؤون اجتماعی روز به روز هرچه بیشتر مبتنی بر دانش می شود. اکنون پرسش  این است که عملکرد نظام علمی و آموزش عالی چگونه توسط خود دانشگاهیان و با جلب مشارکت مؤثر ذی نفعان درونی و بیرونی به طور مداوم پایش و ارزشیابی بشود؟ دراینجاست که اهمیت شاخص ها خود را آشکار می سازد. ضعف ها وخلأهای موجود در شاخص های نظام پژوهش و آموزش عالی، یکی از وجوه پروبلماتیک نظام علمی کشور ماست و موجب می شود که خود دانشگاهیان و ذی نفعان درونی و بیرونی نتوانند به نحو مطلوبی قادر به پایش وضع موجود و عملکرد نظام علمی و آموزشی، تعیین فاصله آن با وضع مطلوب و رصد کردن و تضمین کیفیت آن بشوند.

تاکنون شاخص هایی توسط شورای عالی انقلاب  فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برخی از گروههای آموزشی و دانشگاه ها و نیز انجمن های علمی و تخصصی تهیه شده است اما همچنان در خصوص شاخص های نظام علمی و آموزشی کشور با نوعی پراکندگی روبرو هستیم و نیاز به مجموعه یکپارچه پرشمول داریم. این مجموعه کوششی است برای جمع کردن شاخص های مربوط به این حوزه.

شاخص ها، مجموعه ای از آماره ها و نشانگرهای کمی و کیفی است که وضعیت عوامل و مؤلفه ها و اجزای نظام علمی و آموزش عالی را در ارتباط با محیط در سطوح خرد و کلان و به صورت دقیق و شفاف و میان ذهنی قابل اندازه گیری و بررسی می کند تا بتوان بر مبنای آنها، قادر به ارزشیابی و قضاوت شد.

در این کتاب 28 گروه شاخص کلیدی و 207 نشانگر مربوط به آنها  به عنوان شاخص های آموزش عالی معرفی شده اند.

این کتاب مفید در قسمت مرجع تالار محققان نگهداری می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید