عبدالرضا ايزدپناه
۱۳۹۷-۱۰-۱۰

اربعين سالکان: چهل دستورالعمل اخلاقي - عرفاني از عارفان فقيه و فقيهان نامدار

الف 972 الف 61 /297

وادی سیر و سلوک معنوی و عرصه‌ی جهاد اکبر، هم جان‌افزا، شیرین و دلپذیر است وهم گران و دشوار و جان‌سوز و نفس‌گیر. مکتب وصایت و ولایت افزون بر بزرگ‌ترین نعمت خرد و فطرت، برای پیمودن این راه و رسیدن به رضوان آفریدگار مهربان، چهارده اسوه‌ی پاک فرا راه سالک الی‌الله نهاده‌است.

عالمان ربانی و فقیهان الهی نیز که دست‌پروردگان و وارثان علوم و رسالت آنانند افزون بر کتاب‌های اخلاقی و تربیتی و عرفانی تابلوهای عملی خودسازی و رسیدن به قرب حق را بهراهیان نور ارزانی داشته‌اند. یکی از آنها دستورالعمل‌های اخلاقی و عرفانی‌اند که چهل مورد آن در کتاب « اربعین سالکان» گردآوری شده‌است.  

تمام نامه‌ها مستند به آیات و روایات و با محوریت سیره‌ی اهل بیت (ع) و ابعاد عرفانی و علمی است. در این اثر، متن اصلی نامه‌ها، ساده‌نویسی شده و برای اصطلاحات خاص اخلاقی و عرفانی و معرفی برخی بزرگانی که چندان شناخته شده نبودند، در پاورقی توضیحاتی ارائه شده است.

هم‌چنین در مواردی که به آیات و روایات استناد شده، اصل آیات و روایات و اشعار فارسی و عربی آورده‌شده‌است. در ابتدای هر بخش نیز شرحی از زندگی‌نامه اخلاقی و عرفانی این بزرگان بیان شده‌است.

بخش آغازین کتاب، دستورالعمل اخلاقی امام حسن عسکری(ع) به علی‌بن‌الحسین‌القمی معروف به صدوق اول است و بخش پایانی توصیه‌های ربانی علامه محمدرضا حکیمی را شامل می‌شود. در انتهای کتاب نمایه‌ی آیات، روایات و اشعارآورده‌شده‌است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید