۱۴۰۲-۱۲-۰۹

جای خالی عباس

کتاب جای خالی عباس، با نگاهی تحلیلی و البته هنری به زیارت نامه و رجزهای حضرت عباس سبک زندگی ایشان را از زاویه ای نو مورد بررسی قرار می دهد.

موضوع: حضرت عباس علیه السلام

🔹جای خالی عباس
🔸سید علی اصغر علوی

🔻پیام ها و دریافت های نویسنده از متن زیارت نامه و رجزها، زیبا و جالب توجه بوده و نکات ارزشمندی از ابعاد نهفته شخصیتی حضرت عباس در اختیار مخاطب می گذارد.

✅ در مقدمه کتاب آمده است؛
شخصیت حضرت عباس علیه السلام  در کربلا تنها یک شخص نیست بلکه یک نقش است.ابولفضل ایفاگر نقشی است که در هر سازمان و نظام و نهاد و تشکیلاتی، حیاتی و لازم است. حتی اگر حسین هم باشی_به عنوان رهبر در آن جایگاه_ محتاج عباس هستی عباس کیست و نقشش چیست که نظام بی او فرو خواهد ریخت
(اذا مضیتَ تفرَّقَ عَسکری)
عباس نقشی دارد که حتی حسین هم نمی تواند انجام دهد.پس در نبود او کربلا دچار اختلال می شود و نه تنها سپاه حسین، که خود حسین هم بی او فرو می ریزد.
هم سازمان و هم رهبر در هم خواهد شکست.( الآن انکسر ظهری)
برای فهم نقش عباس باید وظایف او مورد بررسی قرار گیرد.

🔸در ادامه نویسنده با مقایسه شخصیت حبیب بن مظاهر که تعبیر مشابه ای برای وی نقل شده( لمّا وقع حبیب علی الارض بان الانکسار...) اعلام می دارد؛ نقش اصلی حضرت عباس انسجام آفرینی از طریق تشکیلات سازی بود و مهم ترین وظیفه و رفتار او در کربلا گفتمان سازی بین اصحاب و غیر اصحاب بود به طوری که درشب عاشورا شلوغ ترین خیمه ها و محل تجمع اصحاب، خیمه حضرت عباس و حبیب بن مظاهر بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید