در چهل و پنجمین سالگرد تأسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا
۱۴۰۲-۱۲-۲۳

نشریات چاپ شده توسط بنیاد شهید معرفی و رونمایی شد

سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهل و پنجمین سالگرد تأسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا طی دویست و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از نشریات چاپ‌شده توسط بنیاد شهید، موجود در گنجینه رضوی رونمایی کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر صدیقه خدیوی معاون تعاون بنیاد شهید خراسان رضوی در مراسم رونمایی از این مطبوعات که در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: موضوع رسانه ها چنان با پیچ و خم شرایط اجتماعی یک جامعه اجین شده است که در واقع در حیاط اجتماعی هر ملتی رسانه ها نقش اساسی و غیر قابل انکاری را دارند.
وی، از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در هر کشوری یاد کرد که نشان دهنده فرهنگ آن کشور است.
خدیوی افزود: در چنین شرایطی که با تهاجم فرهنگی رو به رو هستیم انتشار منابع درست در مواجه با نشر اطلاعات دروغین یک مقابله صحیح را ایجاد می کند و تهیه خوراک برای رسانه ها به یک امر واجب تبدیل شده تا تاثیرگذاری فرهنگی خود را داشته باشیم.
وی در این خصوص به نشر شاهد یاران از نشریات انتشار یافته توسط بنیاد شهید اشاره کرد که نخستین شماره آن به شهید نواب صفوی و شماره 209 آن که اخیرا منتشر شده است به شهدای شاهچراغ اختصاص یافته است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
بیتا ایمانی هارونی، کارشناس مطبوعات در ادامه این جلسه مطالبی کوتاه در مورد تشکیل بنیاد شهید ارائه کرد و پیشینه آن از زمان تاسیس در سال 1358 بافرمان امام خمینی (ره) تا زمان حاضر را مورد بررسی قرار داد.
وی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی در طول مدت فعالیت خود همواره بر آن بوده است تا در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و نیز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا گامهای مؤثری بردارد که انتشار مجلات و نشریات متعدد با موضوعات متنوع برای مخاطبان در گروههای سنی مختلف یکی از این گام ها بوده است.
ایمانی، مجله «شاهد» منتشر شده به سال 1359 با محتوای زندگی‌نامه‌های شهدا، مستندسازی زندگی خانواده شهدا، شعر، خاطره، سرگرمی و داستان درباره شهدا را یکی از این نشریات معرفی کرد که در درون خود، دو مجله مجزا را برای زنان و کودکان ایران با نام «شاهد بانوان» و «شاهد کودکان» منتشر می‌کرد.
وی افزود: غیر از بنیاد شهید، سازمانها، نهادها، دانشگاهها و مؤسسات مختلفی اقدام به انتشار نشریات در خصوص موضوع شهید، شهادت، ایثار و موضوعات مشابه داشته اند که اکثر آنها در آرشیو مطبوعات موجود است.
ایمانی، مطالب گوناگون این نشریات که تعداد آنها بیش از 140 عنوان برآورد شده را از جهات و ابعاد مختلف قابل استفاده در پژوهش و تحقیق خواند.

آنچه از مطبوعات رونمایی شد
بنیاد شهید انقلاب اسلامی بر اساس فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ تأسیس شد. با آغاز جنگ تحمیلی هشت‌ساله بر مسئولیت‌های این بنیاد افزوده شد.
بنیاد شهید از همان آغازین سال‌های تأسیس، بهره‌گیری از رسانه به ‌ویژه مطبوعات را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در اولویت قرار داد.
یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مجله‌هایی که بنیاد شهید انقلاب اسلامی منتشر کرده، مجله «شاهد یاران» است که از سال 1384 چاپ می‌شود و رسالت اصلی آن، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از طریق ثبت و نشر تاریخ شفاهی ایثار و شهادت به روایت بزرگان و شخصیت‌های تأثیرگذار در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سطح ملی و جهان اسلام است.
هر شماره آن، متعلق به یکی از ایثارگران و عالمان مؤثر بر فرهنگ ایثار است. ویژه‌نامه‌های «شهید هاشمی‌نژاد»، «آیت‌الله طبسی»، «شهید عماد مغنیه»، «میرزاکوچک خان»، «احمد شاه مسعود» و «شهید قاسم سلیمانی» برخی از 150 ویژه‌نامه چاپ‌شده از «شاهد یاران» است.
اداره مطبوعات کتابخانه بزرگ آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین مراکز آرشیوی ایران است و بیش از 140 عنوان نشریه مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت را در خود جای داده است  که بخشی از آن، توسط مراکز بنیاد شهید در سراسر کشور و بخشی توسط دانشجویان دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی منتشر شده‌اند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید