۱۴۰۳-۰۲-۰۱

مطالعه مطبوعات قدیمی فرصتی برای نگاه به موقعیت اجتماعی یک ملت

اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور معرفی منابع قدیمی و ارزشمند و بعضا منحصر به فرد موجود در آرشیو و مخازن خود به برگزاری سلسله نشست هايي با عنوان «خوانش نشريات قديمي» با اولويت روزنامه هاي قديمي اقدام کرده است.

به گزارش گنجینه رضوی، جمیله جهانی، مسئول مخازن اداره مطبوعات این سازمان و پیشنهاد دهنده طرح خوانش مطبوعات قدیمی، برگزاری این نشست را فرصتی برای شناسايي و معرفي نشريات قديمي آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوی برای محققان، پژوهشگران عنوان کرد.
وی به برگزاری اولین نشست در مهر ماه 1402 اشاره کرد که با معرفی و خوانش مجله «آرش» آغاز شد و گفت: تا کنون طی 21 نشست روزنامه های «رعد(چاپ قزوین)»، «شرف: نخستین روزنامه گرافیکی ایران»، «شکوفه: دومین نشریه زنان ایران»، «روزنامه ادب: نخستین روزنامه چاپ شده در مشهد»، «وقایع اتفاقیه: اولین روزنامه و سرآغاز روزنامه نگاری ایران»، «آفتاب شرق»، «باختر امروز»، «ایران باستان»، «قانون»، «نوبهار»، «نسیم شمال»، «تیاتر»، «قشون» و مجلات «جهان زنان»، «دفترهای زمانه»، «ایرانشهر» خوانش و معرفی شده اند.
جهانی توجه مراكز علمي و دانشگاهي به این منابع در راستای پژوهش های اجتماعی را یکی از دستاوردهای این طرح معرفی کرد و گفت: يكي ديگر از خروجي هاي كار علاوه بر تهيه اخبار و انتشار و معرفي منابع و مركز مطبوعات آستان قدس رضوي، تهيه پادكست هاي نشريات قديمي است که مي توانند در فضاي مجازي بخش وسيعي را تحت تاثير قرار دهند و كمك شاياني به معرفي منابع سازماني نمايند.
شایان ذکر است نشست خوانش مطبوعات قدیمی، به همت مدیریت اسناد و مطبوعات ساعت 8:30 صبح روزهای چهارشنبه در ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی، اتاق 257 با حضور رووسا و کارشناسان اداره مطبوعات و علاقه مندان به این مبحث برگزار می شود.  

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید