در آستانه روز اسناد ملي و ميراث مكتوب رونمايي
۱۴۰۳-۰۲-۱۸

سومین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادي و آرشيوي در سه شنبه های علمی وفرهنگی رونمایی شد

سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه روز اسناد ملي و ميراث مكتوب طی برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از سومین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادي و آرشيوي رونمايي به عمل آورد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این مراسم که در اتاق كنفرانس كتابخانه مركزي آستان قدس رضوی برگزار شد، دكتر سلمان ساكت، استاد دانشگاه فردوسي مشهد، طی سخنانی ضمن اشاره ای به پیشینه نامگذاری روز اسناد ملی در سال 1349، به تبیین جایگاه اسناد در حفظ یک تمدن پرداخت.

میراث مکتوب،ریشه های درخت تمدن
وی، زبان فارسی را یکی از عوامل توسعه تمدن ایرانی عنوان کرد و گفت: اسناد ملی و نسخ خطی، ریشه های درخت تنومند تمدن ما هستند.
ساکت افزود: در کنار گل نوشته ها، سنگ نوشته ها، سکه ها و مهرها که به عنوان بخشی از میراث فرهنگی اهمیت خاصی دارند، اما نسخ خطی و اسناد ملی گاهی بیش از این آثار حائز اهمیت هستند و میزان دانسته ها و آگاهی هایی که  می تون از این اسناد کسب کرد قابل مقایسه با سایر میراث نیست.
وی همچنین به نگهداری این اسناد در گذر تاریخ پرداخت  و گفت: در کنار نوشتن این اسناد، حکام و پادشاهان به نگهداری و آرشیو آن اهمیت می دادند و برای آن مکان هایی را ایجاد می کردند که نمونه آن وجود مکان هایی در تخت جمشید است که در دوره هخامنشیان برای حفظ اسناد ایجاد شده است.  
این استاد دانشگاه، تداوم فرهنگی و تمدنی را مرهون نسخه های خطی و اسناد دانست و گفت: با شناسایی هر نسخه خطی ما، یک قطعه از پازل فرهنگی ایران را تکمیل می کنیم.
وی بر حفظ وصیانت اسناد تاکید کرد و در این خصوص به بیان راه کارهای متعددی از جمله ایجاد آرشیو الکترونیکی پرداخت.
دكتر علي سوزنچي، كارشناس پژوهش اداره اسناد آستان قدس نیز در ادامه ضمن تشکر از دست اندرکاران مرکز اسناد آستان قدس رضوی به تشریح فرایند ایجاد این مرکز پرداخت و زمینه رشد و توسعه آن را تبیین کرد.

سومین دوره پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی
فاطمه خندان مدیر داخلی و کارشناس دوفصلنامه پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی، در معرفی دوفصلنامه پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت، گفت: این پژوهشنامه، فصلنامه‌ای در حوزه اسناد مکتوب و مطالعات آرشیوی است که پژوهش‌هایی را با تکیه بر اسناد موجود در آستان قدس رضوی و سایر مراکز آرشیوی منتشر می کند.
وی، رویکرد موضوعی این مجله را بیشتر تأکید بر تاریخ خراسان بزرگ و آستان قدس برشمرد و تصریح کرد: این پژوهشنامه، توسعه مطالعات آرشیوی بر اساس تجربیات کارشناسان و بهره‌گیری از مطالعات حوزه تاریخ شفاهی را جزو اهداف خود قرار داده است.
وی افزود: این نشریه در تاریخ 1400/3/10 موفق به دریافت مجوز نشر به شماره 88054 از کمیسیون هیأت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید