علی آل داود
۱۳۹۷-۰۷-۲۶

فرهنگ گزیده کتابشناسی

ف731آ73/ 011م

کتابشناسی به‌عنوان یک علم شناخته‌شده در دنیای امروز، بسیار محل توجه و اقبال است؛ چرا که با وجود تولید انبوه کتاب در دنیا، تنها یک نگاه کتابشناسانه است که می‌تواند از میان حجم وسیع نسخه‌های خطی و یا کتاب‌های چاپی سره از ناسره را بازشناخته و گزیش نمایند؛ گزینشی هدفمند که کار علاقه‌مندان به حوزه کتاب را آسان می‌کند و جریان مطالعه و پژوهش را سرعت می‌بخشد.

مقاله‌هایی که در این کتاب گردآمده، مجموعه نوشته‌هایی است که نویسنده برای دوره سه‌ جلدی فرهنگ آثار ایران اسلامی، دانشنامه زبان و ادب فارسی، دانشنامه زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره ـ هر دو از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌ ـ دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه جهان اسلام و برخی نشریات نوشته‌ام و چون این کتاب‌ها و مجلات در دسترس همگان قرار ندارد گردآوری و تنظیم و نشر آن‌ها را در یک جلد ضروری دانسته و بدین ترتیب با مرتب ساختن آن‌ها به ترتیب حروف الفبا مراجعه به آن‌ها آسان‌تر شده است.

 بیشتر این مقالات مربوط به عناوین کتاب‌هایی است که تا حرف سین است، مگر چند مقاله انتهای کتاب که برای نشریات و برخی دانشنامه‌ها نوشته شده و تاکنون جلدهای آخر آن‌ها به چاپ نرسیده است، پس ضروری دانسته شد که آن‌ها نیز به کتاب افزوده شود.

در دهه‌های اخیر در ایران،‌ دانشنامه‌ها و دایره‌المعارف‌های پرشماری تدوین شده که برخی به طور جدی و اساسی برنامه‌های خود را به پیش می‌برند،‌ اما در زمینه کتابشناسی و بررسی و نقد و معرفی کتاب‌ها به گونه‌ای شایسته و قابل اعتماد اثری به جز فرهنگ آثار ایرانی اسلامی، در دست نیست که آن هم به سبب برخی مشکلات متوقف مانده است.

کتاب حاضر، فرهنگی است گزیده و مختصر، ویژه معرفی تعدادی از کتاب‌‌هایی که به زبان‌های فارسی و عربی در حوزه تمدن ایرانی اسلامی از قرن‌ها پیش تاکنون تألیف شده است. نویسنده امیدوار است در چاپ‌های بعدی به تکمیل این اثر، بکوشد تا فایده آن عام‌تر شود.

کتاب در 820 صفحه تدوین شده است و در پایان دارای نمایه مفصلی از نام افراد، نام های جغرافیایی و نامهای کتابها و نشریات است.

این کتاب ارزشمند قسمت مرجع تالار محققان نگهداری می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید