۱۴۰۳-۰۵-۰۲

اهدای اسناد تاریخی آموزش و پرورش شهر خامنه به اداره اسناد آستان قدس رضوی

مجموعه‌ای از اسناد تاریخی با محوریت سیر تحولات آموزش و پرورش در منطقه خامنه در استان آذربایجان شرقی، توسط بانویی فرهنگ‌دوست به اداره اسناد آستان قدس رضوی در مشهدمقدس اهدا شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی خانی‌زاده، مسئول امور طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره اظهار کرد: این مجموعه اسناد اهدایی شامل حدود 200 برگ سند متعلق به سال‌های 1310 تا 1358 شمسی می‌شود که توسط فاطمه احمدی خامنه به این آستان مقدس اهدا شده است.
وی با اشاره به اینکه مراحل آماده‌سازی و فهرست‌نویسی این مجموعه اسناد در تیرماه سال جاری به پایان رسیده است، افزود: اسناد حاضر به موسی احمدی، یکی از رجال سرشناس فرهنگی، از آموزگاران مدارس ابتدایی و آموزشگاه اکابر خامنه و همچنین بازرس ویژه اداره فرهنگ منطقه ارونق و انزاب در مدارس آن منطقه در آذربایجان شرقی تعلق دارد.
خانی‌زاده بیان کرد: روایت تاریخچه و سیر تحولات سیستم آموزشی در این بازه زمانی در منطقه خامنه و شبستر و همچنین ذکر نام برخی از مدارس قدیمی در این مجموعه اهدایی، بر اهمیت تاریخی این اسناد افزوده است.
وی ادامه داد: این مجموعه اسناد در بردارنده اطلاعاتی اعم از گزارش فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، برنامه‌ریزی‌های آموزشی، شیوه‌نامه‌های تدریس، دستورالعمل‌های آموزشی و فعالیت‌های پیش آهنگی در آن منطقه است.
مسئول امور طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی اسناد آستان قدس رضوی گفت: نام مدارس ابتدایی غنچه، نثار، مجیدیه، بنفشه، اتحاد، ابراهیمی شندآباد، ابراهیمی کافی الملک، ابراهیمی کوشک، ابراهیمی کوزه کنان، فریدون عزیزپور و دبیرستان گلشن، در این اسناد آمده است.
وی افزود: به طور مثال، مدرسه رایگان «معرفت» که یکی از اولین مدارس نوین ایران بوده، توسط اسدالله فتح‌الله یوف در حدود سال‌های 1317 و 1318 هجری قمری و در خامنه تأسیس شده ‌است. این مدرسه در سال 1305 هجری شمسی به دبستان دولتی با نام «نثار» در این شهر، تغییر یافته است.
خانی‌زاده بیان کرد: همچنین احصائیه و آمار اثاثیه، تعداد کلاس‌ها و دانش‌آموزان، مشخصات مدیران، معاونان، کارکنان دفتری و معلمان مدارس و میزان حقوق دریافتی آنان، صورت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان، گزارش‌های بازدید بازرس ویژه از وضعیت مدارس آن منطقه، از جمله موضوعاتی است که در این اسناد به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: از دیگر موضوعات برجسته این مجموعه اهدایی می‌توان به هزینه‌های ساختمانی مدارس، برنامه‌های کلاسی و صورت جلسات کلاس‌های تربیت معلم، نظام‌نامه آموزشگاه‌های اکابر، تقدیرنامه‌ها و امور کارگزینی نامبرده، اشاره کرد.
خانی‌زاده خاطرنشان کرد: خامنه، یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان شبستر قرار گرفته و نام قدیم آن «خومنا» بوده ‌است. این شهر علاوه بر اینکه در دوره‌های صفوی و قاجار، از شهرهای مهم منطقه ارونق و انزاب بوده، در میان شهرهای آذربایجان نیز دارای شهرت خاص و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده ‌است.
گفتنی است، اداره اسناد آستان قدس رضوی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت، حافظ اسناد مکتوب و غیرمکتوب بی‌شماری از جمله افزون بر 13 ميليون برگ سند است. این اسناد از طریق اهدا، وقف، خریداری و همچنین جمع‌آوری اسنادی که در چرخه امور اداری در این آستان مقدس تولید شده‌اند، تهیه شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید