به همت اندیشگاه رضوی
۱۴۰۳-۰۵-۲۰

کتاب «مدیریت آب» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بررسی شد

نشست بررسی و تحلیل کتاب «مدیریت آب؛ منابع و کاربردها» به همت اندیشگاه رضوی در کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش گنجينه رضوي، بيست و دومين نشست انديشگاه رضوي با حضور کامران داوري، رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد و جمعي از کارشناسان، محققان و خادمياران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، شنبه، 20 مردادماه 1403، در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزي اين آستان مقدس برپا شد. 
در اين نشست، رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد اظهار کرد: کتاب مديريت آب؛ منابع و کاربردها، در 15 فصل تدوين و در سال جاري توسط انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد، منتشر شده است.
کامران داوري افزود: ‌بي‌ترديد پندآموزي از ناکامي‌هاي گذشته، اين نتيجه را به دست مي‌دهد که حل مشکل آب، نيازمند شوريدن بر روش‌هاي گذشته در مديريت آب کشور و اتخاذ رويکردهاي نو و توجه به مباحث جديد است. 
وي گفت: بايد پذيرفت که گسترده‌شدن دخالت انسان در يک قرن اخير، اثرات منفي بر منابع آب داشته و پايايي اين سيستم‌ها را دچار مخاطره کرده است. 
اين استاد دانشگاه بيان کرد: همچنين اثرات مثبت و منفي تصميم‌گيري‌هاي مديريتي براي توسعه‌هاي اجتماعي- اقتصادي، به‌طور مستقيم بر سيستم‌هاي طبيعي بازتاب مي‌يابد. 
وي ادامه داد: مديريت آب براي حفظ پايايي سيستم منابع- مصارف آب و (يا بازيابي پايايي آن)، نيازمند شناسايي زودهنگام اين پيشرانه‌ها و واکنش نشان دادن به موقع و متناسب نسبت به آن‌ها است. دراين‌ميان، واکنش با تدوين هوشمندانه قواعد و برنامه‌هاي واقع‌گرانه ممکن مي‌شود. 
داوري افزود: اثربخشي آن‌ها نيز تابع تناسب و کفايت اين قواعد و تبعيت بخش انساني اعم از مسئولين، آب‌بران و...، از آن‌ها است؛ که بي‌شک نيازمند توجه به منابع عموم گروداران اعم از مسئولين، ذينفعان و علاقه‌مندان به‌ويژه مشارکت دادن کنشگران کليدي در فرآيند تصميم‌گيري و سياستگذاري است. 

اهميت نظام پايش در مديريت آب
در ادامه، سخنران نشست تصريح کرد: مديريت آب براي هدايت برنامه‌هاي خود در دستيابي به اصلاح و يا تعديل سيستم، نيازمند يک نظام پايش و ارزيابي در هر دو بُعد عملياتي و راهبردي است تا به کمک آن بتواند به‌طور مستمر پيشرفت اقدامات و همچنين مثمربودن آن‌ها را سنجش کند.
وي گفت: امروزه در ايران بايد بر مفاهيم و اهميت پايش و ارزيابي و بيش از آن بر نقش اصولي سنجش و داده در مديريت تأکيد شود، زيرا براي مديريت يکپارچه آب، نظام پايش و ارزيابي، نقش حياتي دارد.
داوري ادامه داد: براي تضمين پايايي به رسميت شناخته‌شدن دو مورد؛ اعم از تعيين و تحويل حقابه اکوسيستم از آب تجديدپذير و عدم قطعيت برآوردهاي آينده ناشي از تغيير اقليم تحولات اقتصادي و رشد جمعيت، ضروري است. 
وي بيان کرد: دراين‌ميان، بايد به سه اصل؛ توسعه عمودي کشاورزي و افزايش بهره‌وري اين بخش، مديريت جامع تقاضاي آب با توجه به نقش مردم و تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني و تبعيت بدون استثناء تمامي سياست‌هاي مرتبط از آن، پايبند بود. 
در پايان اين نشست نيز برخي از حاضران به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره کتاب و پرسش‌هاي مرتبط با مديريت آب به‌ويژه در شهر مشهد پرداختند که توسط رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد پاسخ داده شد. همچنين علي‌اصغر محکي، دکتراي علوم ارتباطات و روابط بين‌الملل، به‌عنوان کارشناس در اين نشست حضور داشت. 
گفتني است، کتاب «مديريت آب؛ منابع و کاربردها» توسط کامران داوري با همکاري امير اسلامي، حميد عمرانيان خراساني، هاشم درخشان و محمد سالاريان، نوشته شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید