۱۳۹۳-۰۷-۱۶

واقف محترم مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی

مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی از ارادتمندان دربار ولایتمدار حضرت ثامن الحجج (ع ) و یکی از خیرین کم نظیر خطّه رفسنجان بود که در سال 1296 هجری شمسی دیده به جهان گشود . وی به مدد توفیق الهی و نیت خالصانه خویش ، در طول عمر پربار خود ، منشأ خدماتی بس ارزنده در امور فرهنگی و بهداشتی بود . باقیات الصالحاتی از قبیل کتابخانه ، هنرستان ، کودکستان ، بیمارستان و مجتمع فرهنگی از ایشان به یادگار مانده که همه را به آستان قدس رضوی تقدیم کرده است . سرانجام در هشتم بهمن 1368 هجری شمسی و در سن 72 سالگی ، پیغام" ارجعی الی ربک " سروش را به گوش دل شنید و به پیشگاه حق ، بار یافت و به دیدار مولایش حضرت امام رضا (ع ) شتافت . حمایت ها و پی گیری های همسر ایشان مرحومه حاجیه خانم بی‌بی زهرا نواب نیز در اجرای امور خیریه فوق ، تأثیر شایان توجهی داشته است .برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان ، در این مختصر به معرفی اجمالی موقوفات مرحوم مرتضوی می‌پردازیم :
1. هنرستان دخترانه مرتضوی : این هنرستان در سال 1351 ساخته و وقف آستان قدس رضوی گردید .
2. بیمارستان حاج سیدیحیی مرتضوی : این بیمارستان در 40 کیلومتری رفسنجان ( جهان آباد نوق ) واقع شده که در سال 1353 احداث و در سال 1362 وقف آستان قدس رضوی گردید .
3. مهد کودک حاج سیدیحیی مرتضوی : این مهد کودک توسط مرحوم مرتضوی و همکاری و مساعدت مرحومه همسر ایشان ساخته شده است و مالکیت و اداره آن به عهده بیمارستان علی ‌ابن ‌ابی‌طالب (ع) رفسنجان می‌باشد. 4. کتابخانه مرتضوی رفسنجان : این کتابخانه در زمینی به مساحت 400 متر مربع و ساختمانی سه طبقه با زیربنای 1200 مترمربع در 22 بهمن سال 1365 هجری شمسی افتتاح گردید . کتابخانه فوق با داشتن تالارهای خواهران ، برادران ، محققان و مخزن کتابخانه مشتمل بر 52000 نسخه کتاب چاپی به 9000 نفر عضو آن ، خدمات ارائه می‌نماید.
5 . مجتمع فرهنگی جواد الائمه (ع): مرحوم مرتضوی چند ماه قبل از وفات ، پیشنهاد احداث ساختمانی را به عنوان مجتمع فرهنگی به آستان قدس رضوی تقدیم نمود . با وفات ایشان ، ورثه آن مرحوم ، مایملک وی را در سال 1369 تقدیم آستان قدس رضوی نموده و خواستار اجرای نیات این واقف ارجمند شدند . این مجموعه که شامل کتابخانه حضرت جواد الائمه (ع ) ، سالن آمفی تئاتر و کلاسهای آموزشی و هنری است در زمینی به مساحت 5 هکتار و زیربنای 5400 متر مربع در سال 1383 به بهره‌برداری کامل رسید . کتابخانه این مجموعه با 2958 مترمربع زیربنا و موجودی 11500 نسخه کتاب ، کار را آغاز نموده است که باتوجه به فضای مطالعاتی مناسب ، حمایت مالی سازمان و پشتوانه واقفان خیر ، آینده خوبی را در پیش رو خواهد داشت .
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید