۱۳۹۳-۰۷-۱۶

مرحوم دکتر سید ابوالفضائل مجتهدی

مرحوم دکتر سید ابوالفضائل مجتهدی فرزند عارف سالک مرحوم آیت ا... میرزا محمود حسینی زنجانی قدّس سرّه امام جمعه زنجان در سال 1309 خورشیدی و شهر زنجان دیده به جهان گشود . تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش سپری کرد ، سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و پس از پایان دوره کارشناسی حقوق سیاسی ، به کسب مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت اداری نائل آمد .
ایشان با سمت مدیر آموزش شرکت ملی نفت ایران به کار مشغول شد و مسئول دانشجویان بورسیه شرکت نفت گردید که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌شدند . وی در سال 1350 با حفظ سمت آموزشی ، طی مأموریت چهار ساله به انگلستان اعزام و در سال 1353 موفق به اخذ دکتری فلسفه و معارف اسلامی از دانشگاه ساسکس انگلستان گردید . منزل ایشان در لندن در شبهای جمعه مرکز اجتماع مسلمانان شهر بود و دانشمندان و اسلام شناسان بزرگی چون استاد رضا روزبه و ... در آن مکان به ایراد سخنرانی می‌پرداختند . وی در سال 1351 به خادمی آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا(ع) مفتخر گردید .
دکتر مجتهدی که به زبانهای فرانسه ، انگلیسی ، ترکی و عربی تسلط داشت در سال 1358 به خدمت در وزارت امور خارجه مأمور گشت و در سمت اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور هندوستان به خدمتگزاری مشغول شد . سپس به علت بیماری قلبی از سیاست کناره گیری کرد و بازنشسته شد ، ولی به اصرار دوستانی که روحیه قوی خدمتگزاری را در ایشان سراغ داشتند در سال 1360 و دوران بازنشستگی ، جذب سازمان اقتصاد اسلامی گردید .
دکتر مجتهدی ، سال 1370 در دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی به تدریس متون معارف اسلامی به زبان انگلیسی اشتغال داشت و از استادان بنام دانشکده و مورد توجه و علاقه قلبی دانشجویان بود .
ایشان همزمان با تدریس در دانشگاه ، مشغول ترجمه و نوشتن کتابهایی بود که در مسیر احقاق حق ائمه اطهار (ع) و معرفی مقامات ایشان بود . از آثار به جای مانده از ایشان می‌توان به کتابهای زیر اشاره کرد :
1. شناخت خط انحراف ، ترجمه رساله الاربعین فی احوال النصّاب و المخالفین تألیف امیر فیض ا... تفرشی ؛
2. سخنی کوتاه درباره صحابی جلیل القدر امام علی بن موسی الرضا(ع) ، احمد بن ابی نصر بزنطی ؛
3. ترجمه بشارات نبوی به شیعیان علوی ، تألیف عماد الدین ابو جعفر محمد طبری امامی ؛
4. ترجمه معیار الشرک در قرآن ، تألیف برادر بزرگوارشان آیت ا... العظمی سید عزّ الدین حسینی زنجانی ؛
5. شرح دعای صنمی قریش ، قنوت شبانه حضرت امیر المؤمنین(ع) ؛
6. ترجمه مسند امام جواد (ع) ، گردآورنده حجت الاسلام عزیز ا... عطاردی ؛
7. سرگذشت بانوی بزرگوار شهید بنت الهدی صدر ؛
8. سرگذشت مرحوم پدر بزرگوارشان آیت ا... سیدمحمود حسینی زنجانی امام جمعه فقید زنجان .
وی در اواخر عمر ، شهر مقدس مشهد را برای اقامت دائمی خود برگزید و بالاخره با سابقه بیماری قلبی که داشت شب جمعه 23/4/1384 پس از اقامه نماز جماعت و در میان جلسه تفسیر و قرائت قرآن در منزل خویش و میان شاگردانش چشم از جهان فرو بست و به لقاء ا... پیوست .مرحوم دکتر مجتهدی کتب خطی از جمله صحیفه سجادیه به خط مرحوم پدرشان را به کتابخانه مرکزی آستان قدس وقف نموده و واسطه وقف اثر هنری به موزه آستان قدس بوده‌اند
خداوند متعال ، تمامی واقفان نیک اندیش را مشمول الطاف کریمانه خود و عنایات صمیمانه ولی نعمتمان حضرت ثامن الحجج علیه
آلاف التحیه و الثناء قرار دهد ، ان شاء ا... .
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید