۱۳۹۳-۰۷-۱۲

کتابخانه تخصصی مطبوعات

 با گسترش روزافزون تحقیقات، سرعت انتشار منابع اطلاعاتی و لزوم بهره مندی کارشناسان سازمان و همچنین دانش پژوهان و اساتید حوزه نشریات ادواری از آخرین دستاوردهای علمی، گروه مطبوعات سازمان برآن شد که با گردآوری و ساماندهی منابع و با بهره گیری از امکانات فناوری نوین اطلاع رسانی و اتصال به شبکه های اطلاعاتی داخلی و بین المللی، کتابخانه ای تخصصی تاسیس نماید تا شرایط لازم برای مطالعه و پژوهش در حوزه نشریات ادواری را برای علاقمندان فراهم سازد.
 کتابخانه تخصصی مطبوعات در این راستا کتابخانه ای تحقیقاتی است که با مجموعه تخصصی خود خدمات اطلاعاتی ویژه ای را به کاربران و پژوهشگران این حوزه ارائه  می دهد.

این کتابخانه به منظور فراهم ساختن اطلاعات تخصصی و رفع نیازهای اطلاعاتی کارشناسان سازمان و پژوهشگران حوزه نشریات ادواری و ارائه خدمات موثر و مرتبط ساختن کاربران خود با گستره دانش روز مطبوعات، در اردیبهشت سال 1390 همزمان با روز جهانی مطبوعات در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مجموعه مدیریت امور اسناد ومطبوعات سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد در مساحت 65 متر راه اندازی شده است.

در این کتابخانه نظم کتاب ها بر اساس رده بندی دیوئی است و بصورت قفسه باز اداره می شود و کاربران به صورت مستقیم می توانند بسرعت و سهولت به منابع دسترسی داشته باشند و همچنین می توانند با استفاده از فهرست موجودی کتابخانه به آسانی به آنچه می خواهند دست یابند و یا از طریق اینترنت از عناوین موجود در کتابخانه تخصصی مطبوعات آگاه شوند . این فهرست منطبق با قواعد و ضوابط ملی و بین المللی کتابشناختی به صورتی یکدست و منسجم تنظیم شده است و امکان دسترسی سریع به اطلاعات را (ازطریق پدید آورنده، عنوان, موضوع و...) فراهم آورده است.
 
امکان مطالعه کتاب در محل کتابخانه تخصصی مطبوعات فراهم است و همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 7 صبح الی19 ارائه خدمات می شود.
در حال حاضر این کتابخانه تخصصی دارای منابع اطلاعاتی به شرح زیر است:

 1 - کتاب های مرجع: در این کتابخانه 732 جلد کتاب مرجع عمومی و تخصصی از جمله فرهنگ ها، دایره المعارف ها، کتابشناسی ها، فهرست مقالات و مقاله نامه ها، راهنمای مجلات و روزنامه های ایران, فهرست نشریات ادواری موجود در کتابخانه های ایران و... موجود است

 2 - کتاب های تخصصی مطبوعات: بیش از 2000 عنوان کتاب با موضوع تاریخ مطبوعات جهان, تاریخ مطبوعات ایران، روزنامه نگاری و رسانه ها , حقوق و قوانین مطبوعات, شیوه نگارش مطبوعات, اسناد مطبوعاتی و... وجود دارد که به مرور به تعداد آنها افزوده می گردد.

 3 - نشریات ادواری تجدید چاپ شده:  این منابع شامل نشریات قدیمی است که پر مراجعه بوده و برای پژوهشگران دارای اهمیت زیادی است از جمله آیین اسلام, راهنمای کتاب، حبل المتین، مجله سخن، مجله یغما، یادگار و...
 4 - نشریات و ویژه نامه های تخصصی حوزه مطبوعات: برخی از نشریات بصورت تخصصی در حوزه مطبوعات منتشر می شوند و یا دارای " ویژه نامه های تخصصی" در زمینه های تاریخ مطبوعات و سایر مسائل مربوط به حوزه نشریات ادواری است.
 5 - چکیده نامه ها و تحقیقات علمی: در این مجموعه نشریه "چکیده پایان نامه ها و تحقیقات علمی" از جمله "چکیده مقالات علمی و فنی" و یا "راهنمای هما یش های ایران " و همچنین " پایان نامه های" اهدایی مربوط به حوزه مطبوعات، وجود دارد که بنابر نیاز پژوهشگران، در اختیا ر آنان قرار می گیرد.

 6 - نمایه نامه ها: برای دسترسی آسان پژوهشگران به مقالات مورد نظر خود در انواع مجله ها و روزنامه ها, انواع فهرست ها و نمایه ها تهیه شده و در این کتابخانه موجود است.
خدمات کتابخانه تخصصی مطبوعات :

1-  ارائه خدمات اطلاع رسانی به صورت حضوری و غیرحضوری
2 - معرفی کتاب های جدید در حوزه مطبوعات از طریق به نمایش گذاشتن در ویترین
3 -  معرفی کتاب های جدید در وب سایت سازمان
4 – ارائه فهرست تازه های کتاب در وب سایت سازمان
کتابخانه تخصصی مطبوعات به صورت روز آمد کتاب هایی را که در این حوزه منتشر می شوند شناسایی و به مجموعه می افزاید  در همین راستا از تمامی صاحب نظران و محققان در خواست می نمائیم ما را در این زمینه همراهی کرده و یاری رسانند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید