۱۳۹۵-۱۲-۰۳

کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع)

کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) (گوهرشاد)
مرحوم سید سعید طباطبایی نایینی یکی از واقفان و بستر سازان فضای علم و اندیشه بود که در سال 1332 کتابخانه «جامع گوهرشاد» را در جوار بارگاه منور رضوی بنیان نهاد. او با وقف 5 هزار نسخه خطی، چاپ سنگی و کتاب چاپی خود به انضمام املاک و رقباتی برای اداره کتابخانه، نام خود را برای همیشه در زمره واقفان آستان قدس رضوی ثبت نمود.
ظرفیت و افزایش تقاضای مراجعان برای بهره مندی از معارف اهل بیت(ع) و نیز اهتمام بیشتر به اجرای نیت واقف سبب شد تا کتابخانه عمومی جامع گوهرشاد که در سال 68 با مساحت یک هزار و 200 متر مربع زیر بنا در بست شیخ بهایی حرم مطهر احداث شده بود، از آذرماه 1389 همزمان با میلاد با سعادت امام هادی (ع)، با عنوان جدید «کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)»، به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به مشتاقان معارف اهل بیت(ع) اعم از زائر و مجاور بپردازد.
در حال حاضر کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) دارای 3هزار و 925 نسخه خطی، 4 هزار نسخه چاپ‌سنگی، سربی و چاپی نفیس، افزون بر 100 هزار  جلد کتاب چاپی و تعداد 35 عنوان نشریه، 647 نسخه پایان‌نامه و1544 لوح فشرده منابع دیداری شنیداری و بیش از 500 هزار منبع الکترونیکی می باشد
کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) مختص آقایان با حضور حداکثری اساتید، طلاب و دانشجویان است و بزرگترین کتابخانه ای به شمار می رود که به طور تخصصی و شبانه روزی در زمینه معارف اهل بیت(ع) به ارائه خدمات می پردازد.
این کتابخانه برای دسترسی آسان محققان و مراجعان به کتاب های مرتبط با اهل بیت(ع)، منابع موجود را در یک تقسیم موضوعی در دو تالار سیره و تاریخ اهل بیت(ع) و تالار علوم و معارف اهل بیت(ع) و کتابخانه الکترونیکی اهل بیت(ع) به نمایش گذاشته است.
همچنین با تعطیلی فقط سه روز درسال و برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم افزار همزمان با تمام مناسبت های اسلامی در ابتدای ورودی کتابخانه ، به طور شبانه روزی به زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام ارائه خدمات دارد.
خدمات کتابخانه :
خدمات تخصصی: ارائه خدمات به طلاب علوم دینی، محققان و دانشجویان از طریق اینترنت، نشریات تخصصی ،جستجوی مقالات پژوهشی در پایگاههای علمی تخصصی ونرم افزارهای تخصصی و اسلامی نظیر نورمگز، مگیران، کتابخانه اهل بیت(ع) و ...
خدمات عمومی : عضوگیری به صورت حضوری در کتابخانه، امانت و تحویل مدرک به صورت حضوری ، خدمات اطلاع رسانی ، جستجوی کتاب در پایگاه اطلاعاتی سیمرغ و معرفی اعضاء به سایر تلارهای کتابخانه مرکزی.و کتابخانه های آستان قدس رضوی
 
کتابخانه تخصصی حضرت رضا علیه السلام
کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در بهمن ماه 1379 با هدف نشر و گسترش معارف رضوی در سراسر جهان در طبقه فوقانی کتابخانه راه‌اندازی شده و همزمان با افتتاح کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) در سال 1389، توسعه یافته است. در حال حاضر، ده هزار و 200 منبع مطالعاتی اعم از کتاب چاپی فارسی و عربی و پایان‌نامه از این کتابخانه در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دارد.
این کتابخانه در طبقه فوقانی کتابخانه تخصصی و شبانه‌روزی اهل بیت(ع) این آستان مقدس قرار دارد و به عنوان تالار محققان، روزانه به طور متوسط حدود 150 نفرپژوهشگر با مراجعه مستقیم به این کتابخانه از منابع مطالعاتی آن با محوریت موضوعی حضرت ثامن الحجج(ع) بهره‌مند می‌شوند.
از منابع ارزشمند این کتابخانه وجود عکس و میکروفیلم از 95 نسخه کتاب خطی با موضوع تاریخ، زندگی‌نامه و احادیث امام رضا(ع) و جمع‌آوری فیلم، عکس و منابع نرم‌افزاری در ارتباط با این امام همام است مانند شرح حدیث رضوی، رساله مختصری در احوالات امام رضا(ع)، تحفه الرضا(ع)، هدایه الرضویه و رساله ذهبیه که پدیدآورنده آن حضرت رضا(ع) است.
 آئین نامه کتابخانه تخصصی  و شبانه روزی  اهل بیت علیهم السلام
فصل اول - کلیات  :
ماده 1– استفاده کنندگان از کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع)  شامل موارد ذیل می باشد :
الف-  اعضای کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) – گوهرشاد
ب- زائرین بارگاه حضرت رضا (ع) با تکمیل فرم معرفی میهمان به همراه کارت شناسائی معتبر   .
ج–  اعضای محقق، دانشجو و حوزوی کتابخانه مرکزی.(درزمان تعطیل بودن کتابخانه مرکزی)
د–  ارائه خدمات امانت کتاب به اعضای کتابخانه انجام می پذیرد.
ماده2- کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) به صورت شبانه روزی پاسخگوی اعضای محترم می باشد (به استثناء روزهای جمعه به علت اقامه نماز جمعه از ساعت 7 صبح الی 14 تعطیل می باشد).
فصل دوم – خدمات :
ماده3-  اعضاء می توانند از قسمتهای مختلف کتابخانه به شرح ذیل استفاده نمایند  :
1- 1   : تالار شماره   1  (ویژه منابع  سیره و تاریخ اهل بیت (ع) )
2-1   : تالار شماره 2  (ویژه علوم و معارف مرتبط با اهل بیت (ع)
3-1  : کتابخانه تخصصی امام رضا (ع)  واقع در طبقه فوقانی کتابخانه
4-1  : تالار کتابخانه الکترونیکی و اینترنت
5-1  :  تالار مطبوعات و نشریات ادواری با ارائه خدمات  نرم افزار (نمایه مطبوعات )
6-1  :  تالار کتب مرجع
7-1  : واحد امانت کتاب
8-1  : مخزن کتب خطی و چاپ سنگی با هماهنگی با مسئول مربوطه
تبصره 1 : اعضاء می توانند از نرم افزارهای اهل بیت (ع) که در محل کتابخانه الکترونیکی فراهم شده استفاده نمایند.
تبصره 2 : اعضاء کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)می توانندهمزمان ازخدمات کتابخانه تخصصی حضرت رضا(ع)در طبقه فوقانی کتابخانه استفاده نمایند.
تبصره 3 مراجعان غیر عضو(میهمان) فقط می توانند از منابع چاپی و تالارهااستفاده نمایند.
تبصره 4  : ارائه خدمات مخزن خطی و چاپ سنگی با هماهنگی انجام می گردد .
تبصره 5  : ارائه خدمات کتابخانه تخصصی حضرت رضا(ع) درطبقه فوقانی همانند کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) می باشد.
فصل سوم – شرایط و مقررات  :
ماده4- کلیه منابع کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) بجز منابع مرجع ، پایان نامه ها ،نشریات  ، کتابهای چاپ سنگی، تک نسخه نایاب به امانت داده می شود  .
تبصره 1 –  منابع امانت داده شده به مدت یک ماه است.
ماده5- در صورت نیاز به کپی و اسکن منابع، اعضاءومراجعان می توانند با اطلاع  مسئول مربوطه وتحویل کارت عضویت(با کارت شناسائی معتبر)وتکمیل فرم مخصوص به خارج نمودن منبع و تهیه کپی یا اسکن در محل  کتابخانه مرکزی اقدام نمایند .
ماده6- در صورت آسیب رساندن به منابع، تجهزات و امکانات کتابخانه افراد ملزم به تامین خسارت وارده به نظر کمیته انضباطی هستند .

شرایط عضویت :  پذیرش و ثبت عضویت کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) وِیژه محققان ، پژوهشگران ، طلبه علوم دینی و دانشجو است.ضمنا" زائرین میهمان که قصد استفاده بیش از سه روز از کتابخانه را دارند با دریافت" برگه میهمان "      می توانند از خدمات شبانه روزی این کتابخانه بهره مند شوند.
آدرس : حرم مطهر رضوی بست شیخ بهایی.  تلفن   05132223276         ایمیل :  goharshadaqlib@gmail.com

افزودن دیدگاه جدید: