۱۳۹۳-۰۷-۱۲

بخش گردش کتاب و مطالعه آقایان

بخش گردش و امانت كتاب آقایان  از اصلی ترین بخشهاي  موجود در كتابخانه مركزي است كه با داشتن قريب به 200 هزار نسخه كتاب در موضوعات مختلف به مراجعان ارائه خدمت می نماید .
اين بخش با مساحت 600 مترمربع در دو سالن مجزا  جز ء بخشهای مهم و بزرگ کتابخانه مرکزی است . نرم افزار اطلاع رسانی و امانت کتابخانه سیمرغ نام دارد و اعضاء می توانند از طریق سایت کتابخانه مرکزی از مدت زمان امانت ، تاریخ امانت و برگشت، اعتبار مالی و تاریخ اعتبار کارت عضویت خود  آگاهی حاصل نمایند . .
این بخش در موضوعات مختلف به آقایان  عضو، در زمینه های موضوعی متعدد  ارائه خدمت می نماید.
درحال حاضر تعداد اعضاي اين بخش، بيش از 65 هزار نفر مي باشد كه روبه افزايش است.
نحوه استقرار كتابها در قفسه ها بر اساس نظام رده بندي ديويي است. لذا ابتدا مراجعان یا خودشان و یا به استمداد از کتابدار اطلاع  رسان شماره راهنمای کتاب مورد نظر را یادداشت نموده و با توجه به علائم عددی  و حروفی که در ابتدای  قفسه های هر راهرو نصب شده  کتاب مورد نظر را پیدا می کنند .
کتب این بخش در ده  رده اصلی در 100 راهرو چیده شده و در اختیار اعضاء کتابخانه قرار گرفته است به منظور دستیابی سریع مراجعان راهنمای موضوعات کتب چیده شده به صورت مختصر اول هر راهرو نصب گردیده است.
تعداد 3 سیستم برای جستجوی منابع در اختیار مراجعان  و یک سیستم نیز در اختیار کتابدار اطلاع رسان جهت راهنمایی مراجعان قرار دارد. این بخش دارای بانک CD های همراه کتاب می باشد.مساحت این مجموعه در دو سالن 525 متر مربع می باشد.
خدمات بخش شامل اطلاع رساني، امانت و تحويل است. تهيه پرينت از ليست منابع مورد نیاز مراجعان ، پيگيري ديركردها، خدمات رزرو از ديگرخدمات اين بخش است.
•    مختصری از آیین نامه بخش
اعضاي محترم مي توانند كتابهاي مورد نیاز خود را كه در مجموعه بخش موجود نيست و يا كتابهاي جديد و تازه نشر كه براي ديگر اعضا مي تواند مفيد باشد در ليست كتابهاي درخواستي (در ميز امانت) يادداشت نمايند، تا نسبت به خريداري و تكميل مجموعه اقدام گردد.
 الف. امانت كتاب: با توجه به كد مندرج در كارت، در هر نوبت كتاب ها به مدت حداكثر یک ماه امانت داده مي شود.
كد 1 اساتيد ، دانشجويان مقطع دكتري                             = تعداد منابع اماني 5 نسخه
كد 2 و 21 فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد                    = تعداد منابع اماني 4 نسخه
كد 31 دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد                          = تعداد منابع اماني 4 نسخه
كد 3 دانشجويان يا فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي            = تعداد منابع اماني 3 نسخه
كد 4 دانشجويان يا فارغ التحصيلان  مقطع كارداني              = تعداد منابع اماني 3 نسخه
كد 5 اعضاء با مدرك ديپلم و مشاغل آزاد                         = تعداد منابع اماني 3 نسخه
كد 60 دانش آموزان و يا فارغ التحصيلان پيش دانشگاهي      = تعداد منابع اماني 2 نسخه
كد 70 دانش آموزان استعدادهاي درخشان راهنمايي            = تعداد منابع اماني 2 نسخه
 v      در صورت مفقود شدن كارت عضويت، عضو موظف است به منظور جلوگيري از سوء استفاده احتمالي ديگران از كارت عضويتش، ضمن اطلاع به بخش، براي صدور كارت المثني به واحد عضويت مراجعه نمايد.
v      در صورت سوء استفاده از كارت عضويت (در اختيار شخص ديگري قراردادن و ... ) عضو خاطي به مدت يك ماه از خدمات بخش محروم و در صورت تكرار در نوبت دوم، دو ماه و در نوبت سوم به مدت شش ماه از خدمات بخش محروم خواهد شد.
v      آسيب زدن به كتابهاي اماني نظير خط كشي، تورق نامناسب، آسيب هاي فيزيكي به كتاب(خيس خوردگي، پاره نمودن اوراق) با توجه به وقفي بودن مجموعه علاوه بر ملاحظات شرعي كه بر گردن عضو مي باشد، عضو بايد نسبت به رفع آنها عمل نمايد و در صورت آسيب جدي كه كتاب غير قابل استفاده باشد، بايد اصل كتاب خريداري گردد.
 ب. تحويل كتاب: اعضا موظف مي باشند منابع امانتي خود راحداقل بعد از 48 ساعت وحداكثر بعد از 30 روز تحويل نمايند.
v      ديركرد كتاب مشمول جريمه نقدي مي باشد.
v      در صورت مفقود شدن كتاب امانتي ، عضو موظف است پس از اطلاع به بخش ، اصل كتاب را خريداري نموده و در صورت ناياب بودن كتاب، با نظر مسئول بخش نسبت به مشابه كتاب اقدام نمايد.
 د. مركز اطلاع رساني: اين قسمت داراي چندين رايانه جهت جستجوي آزاد مراجعان مي باشد و كتابدار اطلاع رسان مستقر در بخش آماده پاسخگويي به مراجعان و راهنمايي آنان مي باشد. از خدمات مهم اين قسمت، آموزش و راهنمايي مراجعان، جستجوي منابع، تهيه پرينت از ليست منابع موجود در كتابخانه هاي آستان قدس رضوي مي باشد.
جهت جستجوي اينترنتي مي توانيد از طريق سايت سازمان library.aqr.ir  اقدام نماييد.
•    تلفن: 32219903-051  داخلی 3357
•    تلفن مستقیم: 32281481-051

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید