۱۳۹۳-۰۷-۱۲

تالار محققان مطبوعات

آشنایی
وظیفه اصلی این تالار پاسخگویی به محققان، دانش‌پژوهان، طلاب علوم دینی و دانشجویان مقطع کارشناسی به بالا برابر آیین‌نامه‌های داخلی در حوزه مطبوعات چاپي و الکترونیکی است.
ارائه خدمات مقالات، با اولویت استفاده از پایگاه‌ها و منابع دیجیتالی صورت می‌گیرد. دسترسی به تمام پایگاه‌های اشتراک مقالات فارسی و برخی از بهترین پایگاه‌های مقالات لاتین نیاز محققان به مقالات را در اکثر موارد برآورده می‌کند. در صورت نبود نشریه موردنظر به‌صورت دیجیتال، مطابق ضوابط اصل منبع از مخازن مطبوعات در اختیار محقق قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز از صفحات موردنظر تصویر تهیه شود.
همچنين به‌منظور ارائه خدمات مطلوب، شناسایی و تهیه کلیه فهرست‌ها و نمایه‌های مطبوعاتی بر عهده این تالاراست. گنجایش این تالار 50 نفر است که خدمات آن توسط کارشناسان مجرب علم اطلاعات و دانش شناسی در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

منابع و خدمات
الف) پایگاه‌های مقالات الکترونیکی فارسی:
•    پایگاه مقالات تخصصی نور noormags: مرکز رایانه‌ای علوم انسانی (نور) با بیش از 25 سال سابقه در امر دیجیتال‌سازی مقالات، محصولی کم‌نظیر به نام «نورمگز» را در فضای مجازی در اختیار محققان قرار داده است. تمرکز کار نورمگز بر مقالات علوم اسلامی و علوم انسانی است ولی از سال 1396 وارد حوزه‌های دیگر مثل بهداشت و سلامت نیز شده است.
•    پایگاه مگیران magiran: هرچند عمده تمرکز این پایگاه بر علوم فنی، پزشکی و کشاورزی است اما در زمینه‌های علوم انسانی نیز وارد شده و بیشترین پوشش مجلات در بین پایگاه‌های فارسی را دارد.
•    پایگاه جهاد دانشگاهی SID: این پایگاه تمام مقالات منتشرشده در دانشگاه‌های ایران را به‌صورت رایگان در اختیار محققان قرار می‌دهد.
•    پرتال جامع علوم انسانی: همانند SID است با این تفاوت که تمرکز آن بر علوم انسانی است.
•    پایگاه مقالات کنفرانس‌ها CIVILICA: این پایگاه تمام مقالات همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، نشست‌های علمی و ... که در مجلات منتشرنشده‌اند را در اختیار محققان قرار می‌دهد.
•    پایگاه حوزه نت: این پایگاه که از دیگر محصولات ارزشمند مرکز رایانه‌ای علوم اسلامی (نور) است تمرکز منابعش بر آثار مرتبط با فعالیت‌های حوزوی است، هرچند محدود به آن نیست.
•    سامانه گنج ایران داک: این سامانه که جستجوی مقالات، طرح‌ها و پایان‌نامه را برای محققان میسر می‌سازد، مقالات یافته شده را به‌صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهد. همچنین فایل تمام متن برخی از پایان‌نامه‌ها را نیز به‌رایگان در اختیار اعضاء می‌گذارد.
•    موتور جستجوی علم نت: این موتور جستجو فقط در مقالات علمی فارسی کاوش می‌کند و سعی می‌کند نقش گوگل اسکولار را برای مقالات فارسی ایفا کند. علم نت تقریباً تمامی پایگاه‌های ذکرشده را به‌علاوه چندین پایگاه کوچک دیگر با پوشش مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی را شامل می‌شود.
•    پایگاه ایران نمایه: این پایگاه از سوی هیات امنای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مدیریت می‌شود. ایران نمایه تنها پایگاه ایرانی است که در جهت نمایه‌سازی محتوای روزنامه‌ها گام برداشته است. علاوه بر روزنامه‌ها، تعدادی از مجلات نیز در این پایگاه، نمایه شده‌اند.
•    جستجو در دیگر منابع: وقتی منبع موردنیاز محقق در هیچ‌کدام از پایگاه‌های یادشده یافت نشود، کارشناس تالار محققان مطبوعات، با اتکای به تجربه و دانش جستجوی خود، اقدام به جستجوی ترکیبی و حرفه‌ای در موتور جستجوهای مختلف می‌کند که در اکثر مواقع به نتیجه مفید می‌رسد.
ب): سامانه نشریات دیجیتال ناپیوسته
با هدف حفاظت از نشریات آرشیوی و نیز ارائه خدمات هم‌زمان به چند محقق، سامانه نشریات دیجیتال در تالار محققان مطبوعات فعال‌شده است. محققان می‌توانند در این سامانه نشریات قدیمی اعم از روزنامه‌ها و مجلات آرشیوی را به‌صورت الکترونیکی در رایانه مخصوص این کار، تورق کرده و از مطلب موردنیاز خود تصویر تهیه کنند.  قسمت اعظم روزنامه‌های قبل از انقلاب اسلامی و نیز بخش مهمی از مجلات قدیمی در این سامانه قابل‌ارائه خدمات هستند.
ج): نشریات آرشیوی
سیاست خدمات گروه مطبوعات بر اولویت ارائه نشریات در شکل الکترونیکی است تا نشریات ارزشمند آرشیو از گزند آسیب فیزیکی در امان باشند ولی در مواردی که هیچ نمونه الکترونیکی از نشریه موردنظر محقق در محیط وب یا منابع ناپیوسته یافت نشود، کارشناس تالار، ناگزیر به ارائه اصل نشریه با در نظر گرفتن شرایط استفاده  از آن خواهد شد. ناگفته پیداست قبل از ارائه نشریه به محقق شرایط استفاده از آن به وی گوشزد می‌شود.
د): کتابهای تخصصی رسانه و مطبوعات
بیش از 1800 جلد کتاب در موضوع رسانه ها و کارکرد آن، تاریخ مطبوعات، مدیریت نشریه های ادواری به همراه تعدادی پایان نامه و نشریات قدیمی که تا کنون تجدید چاپ شده گردآوری شده و در تالار اطلاع رسانی مطبوعات در دسترس پژوهشگران است تا بتوانند در حوزه مطبوعات تحقیقات کاملتری داشته باشند.

مراجعان و شرایط استفاده
به‌منظور فراهم آوردن شرایط مناسب جهت ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران، پاسخگویی به سایر مراجعان از طریق تالارهای مطبوعات با شرایط ذیل امکان‌پذیر است:
- ارائه کارت شناسایی معتبر: دانشجویان، محققان، طلاب معادل کارشناسی و بالاتر
- در مورد محققین و پژوهشگران جهت استفاده از منابع قدیمی و نفیس ارائه معرفی‌نامه معتبر از سازمان، مؤسسات فرهنگی یا دانشگاه محل تحصیل برای سازمان کتابخانه ها، موزه ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی شامل مشخصات فردی، موضوع تحقیق و محدوده زمانی موردتحقیق  
ساعات کار و آدرس
گروه مطبوعات سازمان هرروز هفته (به‌جز ایام تعطیل) از ساعت 15/ 7 صبح الی 19 عصر آمادگی ارائه خدمات به دانشجویان و دانش‌پژوهان کشور را دارد.
آدرس: مشهد، حرم مطهر، دوربرگردان خیابان طبرسی، ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی. اتاق 253
تلفن مستقیم گروه مطبوعات: 32232519-051   تلفن تالار محققان مطبوعات: 32232004-051 داخلی  3421 و 3478

  1.  

تالار محققان مطبوعات

خدمات مشاوره اطلاعاتی در مورد شیوه های جستجوی منابع. ارائه مقالات علمی به محققان از مجلات آرشیوی و پایگاه های مقالات فارسی و لاتین.  ارائه مطلب از مجلات عمومی. ارائه مطلب از روزنامه های آرشیوی. خدمات اطلاعاتی از سالنامه های قدیمی

همه موضوعات

33000 عنوان نشریه شامل 2 میلیون و 100 هزار نسخه

 
  1.  

کتابخانه تخصصی مطبوعات

ارائه خدمات کتب مرجع و نشریات تجدید چاپ و پایان نامه های مطبوعاتی

تاریخ مطبوعات ایران و جهان و رسانه های جمعی

1200 عنوان شامل 1800 نسخه

 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید