قوچانی, عبدالله
۱۳۹۷-۱۲-۲۳

احاديث كاشي هاي زرين فام حرم مطهر امام رضا (ع).

موضوع: تاريخ آستان قدس، منابع موزه و اسناد تاريخي
مشخصات کتاب:
عبدالله قوچانی/ مشهد/ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی/ چاپ اول/ سال 1397/ 500 نسخه/ قطع رحلی/ جلد سلفون/ 425 صفحه/ قیمت 1900000 ریال.
دربارۀ اثر:
حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از بناهای قدیم ایران اسلامی است که در گذر اعصار و قرون جلوه‌های زیبایی از هنر اسلامی را فراروی مشتاقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت قرار داده است. در میان سازه‌های متنوعی که در این بارگاه مقدس وجود دارد،کاشی‌ها و نگاره‌های نقش بسته در آن‌ها بسیار جلب نظر می‌کند. کاشی زرین فام یکی از این کاشی‌هاست که افزون بر زیبایی خیره کننده و اعجاب‌آورش، عرضه کنندۀ پیام‌های آسمانی است. پیام‌هایی که توسط عالمان و فرزانگان از میان آیات قرآن کریم، احادیث پیامبر (ص) و ائمۀ اطهار علیهما السلام، گلچین شده و با خامۀ استادان بزرگ خط، تحریر یافته و بر جان این کاشی‌ها نشسته است.
 در این کاشی ها که به لحاظ تکنیک ساخت و غنای محتوا از ارزشمندترین کاشی های  حرم رضوی به شمار می‌آیند، مستندترین مجموعۀ احادیث به چشم می خورد. در کتاب حاضر، 352 قطعه از کاشی‌های زرین فام حرم رضوی که در پی توسعۀ فضای اماکن متبرکه رضوی به دست آمده و به موزۀ آستان قدس رضوی منتقل گردیده، معرفی شده است. بیشتر این کاشی‌ها متعلق به قرن هفتم هجری و مزیّن به احادیثی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین است. در این کتاب که خواندن آن به علاقمندان هنر اسلامی ـ ایرانی پیشنهاد می شود، خواننده با پیشینۀ کاشی های زرین فام، بانی کاشی‌ها، کاشیکاران، کاشی‌های تاریخ دار، آشنا شده و از صفحه 79 کتاب با معرفی کاشی های حرم مطهر رضوی، اطلاعات باارزشی از این آثار تاریخی و هنری به دست می‌آورد.  

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید