۱۳۹۸-۰۲-۰۵

شیخ بهایی و 104 اثر تألیفی

کارشناس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با قطعیت از تألیف 104 اثر به دست شیخ بهایی خبر داد و این درحالی است که او 84 اثر دیگر را منسوب به شیخ بهایی یا کاملاً مجعول دانست.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از دو نسخۀ نفیس دست‌نویس تألیفی و وقفی شیخ بهایی به ترتیب با عناوین «مشرق الشمسین و اکسیرالسعادتین» و «شرح الاعمال الهندسیه» که در پنجمین سه‌شنبۀ فرهنگی این سازمان رخ داد، به بیان توضیحاتی در خصوص آثار این دانشمند بزرگ مسلمان و فهرست آثار او پرداخت. محسن ناجی نصرآبادی از وجود آثاری با محتوای واحد و با عناوین متعدد از شیخ بهایی سخن گفت و اظهار داشت: در بررسی‌های ما مشاهده شده است که برخی از آثار این عالم بزرگ با عناوین مختلف ثبت شده و این درحالیست که همۀ آنها درواقع یک رساله یا کتاب هستند و این یکی از دلایلی است که آمار متفاوتی از تعداد آثار شیخ بهایی ارائه شده است.

وی ادامه داد: ما پس از بررسی‌های دقیق تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که تعداد 104 اثر قطعی از شیخ بهایی وجود دارد و حدود84 اثر، منسوب به او یا مجعول است. وی به مجموعه نسخ خطی شیخ بهایی در گنجینۀ مخطوطات آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: بر اساس مجموعه آثار کتابخانۀ آستان قدس، اطاعات زیادی از شیخ بهایی به دست آورده‌ایم و همچنین یادداشت‌های متعددی از این عالم بزرگ بر روی نسخه‌های خطی آستان قدس رضوی کتابت شده است.

همچنین در ابتدای این مراسم، سید صابر مرجایی، شاعر و صاحب دیوانِ انگلیسی‌زبانِ اشعار مذهبی که به تازگی کتاب شعر عاشورایی او نیز به مرحلۀ چاپ رسیده است، به قرائت اشعاری در وصف شیخ بهایی و آثار او پرداخت.

لازم به ذکر است، این مراسم با حضوردکتر مهدی خواجه‌پیری، پژوهشگر نسخ خطی و مؤسس مرکز میکروفیلم نور در دهلی؛ سیدرضا شالفروشان، رئیس خزانه‌داری آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی و همچنین مدیران ارشد این سازمان در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید