۱۳۹۸-۰۲-۰۸

کتاب «فرمان‌های آستان قدس رضوی در دورۀ صفویه» رونمایی شد

کتاب «فرمان‌های آستان قدس رضوی در دورۀ صفویه؛ پروانچه‌ها، ارقام و تعلیقچه‌ها» در حالی امروز با حضور نویسندۀ اثر رونمایی شد که این کتاب، نخستین اثر در این موضوع است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، مراسم رونمایی از کتاب «فرمان‌های آستان قدس رضوی در دورۀ صفویه؛ پروانچه‌ها، ارقام و تعلیقچه‌ها» اثر حمیده شهیدی از پژوهشگران اسناد و نُسخ خطی آستان قدس رضوی با حضور عمادالدین شیخ‌الحکمایی، کتیبه‌شناس و سندشناس بزرگ کشور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

این کتاب که در پی تبیین و شناساندن بخشی از اسناد دورۀ صفویه شامل رونوشت و به عبارتی، سواد احکام و فرمان‌های صادرشده از سوی پادشاه، مقامات کشوری و متولی آستان قدس رضوی است، در دو بخش به معرفی این اسناد پرداخته است. در بخش نخست، نویسنده تحلیلی در مورد هریک از اسناد، ارائه داده و در بخش دوم به تفکیک، اسناد پروانچه، رقم و تعلیقچۀ موجود در آرشیو اسناد آستان قدس رضوی بازنویسی و تحشیه‌نویسی شده است.

شیخ‌الحکمایی در این مراسم، ضمن تقدیر از مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان برای اهتمام به پژوهش و نشر آثار پژوهشی، سازمان اسناد ملی کشور و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را دو مرکز حرفه‌ای اسناد در کشور دانست که مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی است. وی همچنین توجه به نشر اسناد و امکان دسترسی گسترده و آنلاین به این اسناد را از ضروریات پژوهش خواند.

مدرس و کارشناس پژوهشی مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، همچنین در ارتباط با کتاب رونمایی شده، این اثر را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و ضرورت توجه به علائم ویرایشی در بازنویسی اسناد کهن برای سهولت استفادۀ کاربران، اصلاح نمایه‌سازی و خلق و پیروی از آئین‌نامه‌ و دستورالعمل ثابت پژوهشی را مورد تأکید قرار داد.

گفتنی است این اثر با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در 302 صفحه و در سال 1397 به چاپ رسیده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید