۱۳۹۸-۰۲-۰۸

40نسخۀ دست‌نویس شیخ عباس قمی به گنجینۀ نفایس آستان قدس رضوی پیوست

با حضور دو تن از نوه‌های شیخ عباس قمی، تعداد 40 نسخه از تألیفات دست‌نویس این محدث بزرگ، جذب گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی شد که به زودی از آنها رونمایی می‌شود. در این میان، آثاری وجود دارد که هنوز به چاپ نرسیده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، 40 نسخۀ دست‌نویس از آثار صاحب مفاتیح‌الجنان که اغلب آنها به دست این عالم و محدث بزرگ شیعه کتابت شده است، صبح امروز با حضور دو تن از نوه‌های وی جذب گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی شد. حسین محدث‌زاده، یکی از نوه‌های شیخ عباس قمی در ارتباط با این نُسَخ اظهار داشت: تمام این نسخ، دست‌نویس است و اغلب آنها به دست خودِ شیخ کتابت شده و برخی نیز به درخواست ایشان و به دست کاتب تحریر شده است و این درحالی است که بخشی از این مجموعه هنوز به چاپ نرسیده است.

وی از نسخۀ سه جلدی سفینه‌البحار نام برد و اظهار داشت: این نسخه به دست‌خط ایشان است و طبق گفتۀ شیخ، ایشان در شبانه‌روز 18ساعت کار مفید برای تألیف این اثر صرف کرده است و تألیف آن 22سال به طول انجامیده است. محدث‌زاده افزود: «سفینه» به معنای کِشتی و «بِحار» بحارالانوار علامه مجلسی است که شیخ عباس قمی در این اثر، به دلِ کتاب علامه مجلسی رفته است و علاوه بر فصل‌بندی و عنوان‌بندیِ آن، صحت و سقم آنها را نیز بررسی کرده و تنها احادیث صحیح را ذکر کرده و دیگر روایات را بر اساس 25جلد رحلیِ بحارالانوار آدرس داده است. وی با بیان اینکه شیخ عباس قمی برای تألیف این اثر، سه مرتبه کتاب عظیم بحارالانوار را مطالعه کرده است، ادامه داد: این اثر را بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسانده و انطباق احادیث با نسخۀ چاپی 110 جلدی بحارالنوار را نیز به آن افزوده است.

لازم به ذکر است «هدیه‌الاحباب»، «تحفه‌الاحباب»، «وقایع‌الایام» و «شرح صحیفۀ سجادیه» عناوین برخی دیگر از نُسخ این مجموعه است.

همچنین رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، در این دیدار از رونمایی این نُسخ در مراسمی ویژه و با دعوت از تولیت عظمای آستان قدس و علما و اندیشمندان در آیندۀ نزدیک خبر داد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید