۱۳۹۸-۰۲-۱۰

نمایش اسناد، کتب، نقشه‌ها و تصاویر کهن خلیج‌فارس

به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس، کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در سطح کشور، نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار، اسناد، نقشه‌ها و تصاویر برپا کردند.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، به مناسبت دهم اردیبهشت‌ماه، روز ملی خلیج‌فارس، کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با برپایی نمایشگاه‌های مختلف این روز را گرامی داشتند.

در این میان، نمايشگاه اسناد، نقشه‌ها و تصاوير خليج‌فارس در قالب بيش از 30 سند و نقشه مربوط به گذشته‌هاي دور، شامل منابع فارسي، عربي و انگليسي در كتابخانه و موزۀ وزيري يزد گشايش يافته است.

اين نمايشگاه شامل تصاويري از خليج‌فارس در نقشۀ جهان هكاتوس، نقشۀ هيدروگرافي خليج‌فارس و لنگرگاه‌هاي قشم، هرمز و مسقط، بحر فارس در صورت فتوحات كشورهاي عربي اسلامي در سه قرن اول هجري، نقشۀ گستردۀ خليج‌فارس از مسقط تا بصره، همراه با نقشۀ لنگرگاه مسقط، خليج‌فارس در صورت الجزيره از اصطخري، خليج‌فارس در صورت نقشۀ جهان از ابن حوقل، نقشۀ خليج‌فارس ترسيم دانوبل رئيس انجمن جغرافيدانان دربار فرانسه به تاريخ انتشار 1776 ميلادي و... است.

کتابخانۀ امام رضا(ع) بیرجند نیز نمايشگاهی از كتاب و نرم‌افزار با عنوان «خليج هميشه‌فارس» برپا نموده است. از جمله کتب چاپی به‌نمايش‌درآمده در این نمایشگاه، «سياست بين‌المللي در خليج‌فارس»، «نام خليج‌فارس بر پايۀ اسناد تاريخي و نقشه‌هاي جغرافيايي»، «سياست‌هاي جديد آمريكا در خليج‌فارس با توجه به تحولات عراق» و «خليج‌فارس به روايت اسناد» است و نرم‌افزارهايی همچون «دايره المعارف و اطلس جامع ايران»، «ايران‌شناسي»، «اطلس ايران» و... به نمايش درآمده است.

در کتابخانۀ امام رضا(ع) بروجرد نیز کتب چاپی و بروشورهایی شامل اطلس جغرافیایی و اسناد تاریخی با موضوع خلیج‌فارس در معرض دید اهالی علم و معرفت قرار گرفته است.

هدف از برپايي این نمايشگاه‌ها تبيين جايگاه خليج‌فارس در اذهان، اثبات هویت خلیج‌فارس با ارائه مدارک معتبر، ارتقای سطح علمي مراجعان دربارۀ خليج‌فارس، اشاعۀ نام خليج‌فارس و محكوم‌نمودن اقدامات صورت‌گرفته در خارج از ايران و در منطقه براي تحميل نام‌هاي جعلي به خليج‌فارس است.

گفتنی است که یکی از اقدامات دولت ایران برای پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج‌فارس، رسمیت‌دادن به روز ملی خلیج‌فارس در تقویم رسمی کشور بود که در این راستا، دهم اردیبهشت ماه، مصادف با اخراج پرتقالی‌ها از تنگۀ هرمز، روز ملی خلیج‌فارس نام گرفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید