۱۳۹۸-۰۲-۱۰

رونمایی از اسناد کهن خلیج فارس در موزۀ آستان قدس رضوی

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس، از کتاب دست‌نویسِ قرن 4قمری، اسناد کُهن و کُره‌های جغرافیایی قرن 19 میلادی که نام خلیج فارس در آنها درج شده است در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، در ششمین سه‌شنبۀ فرهنگی این سازمان و هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس، مجموعه‌ای از نفایس این سازمان متعلق به دوره‌های گوناگون تاریخی که در آنها نام خلیج فارس به‌ زبان‌های مختلف درج شده است، رونمایی شد. نسخۀ خطی «المسالک والممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم‌بن محمد اصطخری در قرن 4قمری با شمارۀ ثبت 5404، قدیمی‌ترینِ این نفایس بود که دز این مراسم از آنها رونمایی شد.

همچنین رونمایی از 9برگ سند که قدیمی‌ترین آنها متعلق به سال 1238 قمری و دورۀ مظفرالدین‌شاه قاجار است و در همۀ آنها نام خلیج فارس به روشنی ذکر شده، بخشی دیگر از این مراسم بود. در این اسناد، نام خلیج فارس به زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. نقشۀ اهدایی رئیس‌جمهور اتریش به رهبر انقلاب به قدمت قرن 19 نیز از دیگر نفایس رونمایی‌شدۀ این مجموعه است.

همچنین در حاشیۀ این رونمایی که در محل گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی انجام شد، دو کرۀ جغرافیایی ساخت انگلستان به تاریخ 1850 و 1845 میلادی که نام خلیج فارس به انگلیسی در آنها درج شده نیز در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید