۱۳۹۸-۰۲-۱۰

وعده‌های آقای رئیس برای پژوهشگران

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسمی، از شکل‌گیری کتابخانۀ دیجیتالِ فهارس نسخ خطی جهان، ایجاد تالار دست‌خط‌های علمای بزرگ در موزۀ آستان قدس و رونمایی از قدیمی‌ترین قرآن کامل دست‌نویس جهان سخن گفت.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، رئیس این سازمان در مراسم رونمایی از اسناد کُهن خلیج فارس در ششمین سه‌شنبۀ فرهنگی این سازمان، از گسترش سه‌شنبه‌های فرهنگی در سراسر کشور از طریق بیش از 50کتابخانۀ وابسته به آستان قدس خبر داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی معرفی نفایس را امری واجب خواند و اظهار داشت: اگر در معرفی این گنجینۀ ارزشمند به دنیا کوتاهی کنیم، حق‌الناس به گردن ما خواهد افتاد و یکی از این نفایس، اسناد، نقشه‌ها و کتب دیرینی است که نام خلیج فارس در آنها نقش بسته است. وی همچنین از ایجاد کتابخانۀ جامع دیجیتال فهارسِ نسخ خطی سخن گفت و اعلام کرد: این حرکت، پروژه‌ای سه ساله است و ایجاد چنین کتابخانه‌ای را در دست کار داریم.

حسینی در ادامه، از ایجاد تالار ویژۀ دست‌خط علما در موزۀ آستان قدس خبر داد و تصریح کرد: به زودی در این موزه تالاری ایجاد خواهیم کرد و در آن تألیفات علمای بزرگ را که با دست‌خط خود آن اثر را کتابت کرده‌اند به نمایش خواهیم گذاشت. وی از شیخ بهایی، شیخ کفعمی، شیخ حرعاملی، شیخ عباس قمی و علامه مجلسی به عنوان نمونه‌ای از علمایی نام برد که دست‌خط آنان در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس موجود است و ادامه داد: ایجاد این تالار، صرفاً نمایشی نیست و به دنبال آن، از پژوهشگران برای تصحیح و تحقیق بر روی این متون دعوت خواهیم کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین از رونمایی از قدیمی‌ترین قرآن کامل دست‌نویس جهان در سه‌شنبۀ آتی در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس خبر داد.

حسینی در بخشی دیگر از سخنانش، نزدیک شدن ماه مبارک رمضان را یادآور شد و مدیران فرهنگی را توصیه به بهره‌مندی از ایام باقی‌مانده از ماه شعبان کرد و گفت: برای برکت در کار، لازم است که مدیران فرهنگی آستان قدس، از این ساعات برای خلوت با خدا و اخلاص در عمل بهره‌ گیرند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید