۱۳۹۸-۰۲-۱۱

خلیج فارس به زبان‌های مختلف در اسناد کُهن آستان قدس رضوی

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس، در موزۀ آستان قدس رضوی از اسناد و نقشه‌های کُهنی رونمایی شد که در آنها نام خلیج فارس یه زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی ذکر شده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، به مناسبت روز ملی خلیج فارس، این سازمان از 10 برگ سند و نقشۀ کُهنِ خود که نام خلیج فارس در آنها درج شده است، در ششمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها رونمایی کرد. سرپرست گروه اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم به معرفی اسناد رونمایی‌شده پرداخت و گفت: قدیمی‌ترین سند موجود در مرکز اسناد با موضوع بحرالعَجَم مربوط به اواسط دورۀ فتحعلی‌شاه قاجار و سال 1238قمری است. این سند، در ارتباط با انعقاد قرارداد بین محمدزکی‌خان سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان پیرامون همکاری متقابل جهت برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج فارس و توافق بر موضوع حضور نیروهای انگلیسی درآن حدود است.

سالم حسین‌زاده سورشجانی به بیان توضیحاتی در خصوص یکی دیگر از اسناد رونمایی‌شده در این مراسم پرداخت و اظهار داشت: سند سال 1342قمری، عریضۀ رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی حاکم نجد به ایرانیانِ ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیانِ دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر خلیج فارس است که یکی دیگر از این اسناد است. وی افزود: جوازنامۀ صادره از دولت انگلیس در خلیج فارس در سال 1317قمری مربوط به حمل مال التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران و وجود دو مُهر در متن این سند که به دو زبان انگلیسی و فارسی نام خلیج فارس بر آن‌ها حک شده، از دیگر اسناد جالب توجه این مجموعه است.

حسین‌زاده ادامه داد: دستور تلگرافی حسین‌قلی‌خان نظام‌السلطنه مافی به شوکت‌الملک جهت توقیف کاروان حمل سلاح از مبداء خلیج فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجۀ آن در سال 1326قمری یکی از این اسناد است. وی افزود: نامۀ شرکت کشتی‌رانی هلند خلیج فارس به سیدجلال‌الدین تهرانی در سال 1337قمری و تصویر بریدۀ روزنامۀ الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامۀ شیخ مبارک‌المصباح، امیر کویت و تصریح به کلمۀ «خلیج فارس» در سال 1427قمری نیز دیگر اسنادی هستند که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

وی همچنین از نقشۀ اهدایی توماس کلستیل، رئیس‌جمهور اتریش به رهبر انقلاب در شهریور 1378 نام برد و اظهار داشت: این نقشه متعلق به قرن 19، به زبان آلمانی و در ابعاد 46*56 سانتی‌متر است و نام «Persischer Meerbusen» (Persian Gulf) به روشنی در آن دیده می‌شود.

گفتنی است این اسناد در قالب نمایشگاه، به مدت یک هفته در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید