۱۳۹۸-۰۲-۱۱

کتاب قرن 4، سندی بر قدمت نام خلیج فارس

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس، سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از کتاب دست‌نویسِ جغرافی‌دان بزرگ قرن 4 قمری که در آن بارها نام خلیج فارس ذکر شده، رونمایی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس و ششمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان یادشده، از نسخۀ دست‌نویس «المسالک والممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم‌بن محمد اصطخری، از پایه‌گذاران دانش جغرافیا در جهان در قرن 4قمری، رونمایی شد. کارشناس نُسخ خطی آستان قدس رضوی در این مراسم که در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس برگزار شد، در اتباط با این نسخه اظهار داشت: این کتاب اواخر قرن 7 قمری کتابت شده و در موضوع جغرافیای ممالک اسلامی است. وی افزود: مؤلف در این کتاب توضیحات کاملی از سرزمین‌های شمال آفریقا، کشورهای عربی و سراسر فلات ایران تا آسیای میانه را ارائه می‌دهد و دریاها، دریاچه‌ها، کوه‌ها، رودها، دشت‌ها و صحراها را بررسی کرده است.

سیدرضا صداقت‌حسینی خاطرنشان کرد: در چندین بخشِ این نسخه عناوین «دریای پارس»، «بحر فارس» و «خلیج فارس» به روشنی ذکر شده است. وی ادامه داد: یک فصل از این کتاب به خلیج فارس اختصاص یافته و در برگ نخست آن آمده است: «ذکر دریا بزرگترین دریاها، دریای فارس و دریای روم و این هردو دریا برابر یکدیگرند.» حسینی افزود: این کتاب به زبان عربی تألیف شده و 200سال پس از تألیف، در قرن پنجم به فارسی ترجمه شده و نسخۀ رونمایی شده، یک نسخه از ترجمۀ این کتاب است که به شمارۀ 5405 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

لازم به ذکر است این کتاب به مدت یک هفته در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

گفتنی است، سهیل کریمی، کارگردان و مستندساز؛ دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم، استاد ادبیات فارسی؛ جمعی از مؤلفان کتب درسی گروه تاریخ و جغرافیای آموزش و پرورش؛ رئیس و مدیران ارشد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، از میهمانان ویژۀ این مراسم بودند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید