کتاب حاضر در 14 فصل با عناوین: مفاهیم و تعاریف رضایت شغلی،ابعاد و مدل‌های رضایت شغلی، پیشایندهای رضایت شغلی، مروری بر پیمایش‌های داخلی، مروری بر پیمایش‌های خارجی، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی سطح فردی، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی سطح شغلی، ویژگی‌های شخصیتی، پیشاینده
۱۳۹۸-۰۲-۱۵

مديريت رضايت شغلي در سازمان

جوامع امروزی متشکل از سازمان های کوچک و بزرگی هستند که هر یک به نوعی، بخشی از نیازهای افراد جامعه را مرتفع می سازند. حال اگر این سازمان ها، از مدیریتی کارآمد و اثربخش در بخش ها و رده های مختلف خود برخوردار نباشد، نه تنها قادر به رفع این نیازها نخواهد بود؛ بلکه مشکلات بسیار دیگری را نیز موجب خواهند شد. ضعف مدیریت، گاهی سبب بروز خسارات جبران ناپذیری بر پیکر یک جامعه می گردد، تلاش های زیادی بی نتیجه خواهد ماند، حق افراد بی شماری تضییع شده و سرمایه عظیمی نیز به هدر خواهد رفت.

در دهه‌های اخیر رویکرد‌های نوین مدیریت بر توجه به سرمایه‌های انسانی به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی سازمانها معطوف شده است. برنامه‌ریزی برای ایجاد انگیزه و بهره‌مندی از هوش و استعداد مدیران و کارکنان در بهبود کیفیت زندگی شغلی و شخصی یکی از اقدامات جدی حوزه منابع انسانی سازمانها می‌باشد. رضایت و خشنودی شغلی و فضای سازمانی احساس مطبوعی ایجاد می‌‌کند که می‌تواند تعهد، وفاداری، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، خلاقیت و نوآوری را همراه داشته باشد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رضایت شغلی تحت تاثیر دو عامل درونی و بیرونی قرار دارد. عوامل درونی به ویژگی‌های شخصیتی و ثبات عاطفی فردی اشاره دارد و عوامل بیرونی به محیط اجتماعی و محیط سازمانی اشاره دارد. هر اندازه مدیران نسبت به خواسته‌ها و نیازهای کارکنان وقوف بیشتری داشته باشند با تدوین برنامه‌های متناسب می‌توانند ضمن ارتقای سطح رضایت شغلی و شکوفایی شغلی، زمینه بهبود کیفیت و بهره‌وری را در سازمان فراهم نمایند.

شناخت مولفه‌های اثرگذار بر رضایت شغلی عامل مهمی جهت کسب احساس خرسندی و خشنودی می‌باشد. به همین دلیل مدیریت رضایت شغلی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. احساس رضایت شغلی نه تنها بر بهبود کارایی و اثربخشی شغلی تاثیر می ‌گذارد بلکه آثار آن خواسته و یا ناخواسته بر کیفیت زندگی فردی نیز اثرگذار می‌باشد. برای داشتن جامعه‌ای سالم و به دور از تنش‌های استرسزا و مخرب، ایجاد فضای عاطفی توام با احساس خشنودی می‌تواند ارزش‌آفرین باشد.

این کتاب که حاصل تحقیق و پژوهش در مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در حوزه رضایت و مدیریت برنامه‌ریزی و مدیریت شغلی می‌باشد می‌تواند به عنوان یک راهنمای موثر علمی و کاربردی دستورالعمل‌های کسب رضایت و ارتقای آن را به مدیران دلسوز و علاقمند به تعالی انسانی ارائه نماید .مطالب سودمند این کتاب که همراه با مثال‌های متعدد می‌باشد می‌تواند به تصمیم‌گیری مدیران برای اتخاذ روش‌های مناسب برای جلوگیری از خوردگی انسانی و فرسودگی شغلی کمک نماید و به شناخت ابعاد نیازهای فردی، شغلی و سازمانی کمک‌های شایان نماید.

منابع:
شماره دیویی: م799ف 658/31422
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید