۱۳۹۸-۰۳-۲۷

بزرگ‌ترین آرشیو نشریات چاپ دانشگاه آزاد اسلامی

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به مناسبت سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، از وجود بزرگ‌ترین آرشیو نشریات چاپ این دانشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت و خرداد سال 61 پایه‌ریزی و از سال 62 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، افزود: این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ جهان، فعالیت‌های مختلفی را طی نزدیک به چهار دهه از عمر خود ثبت کرده و از بزرگ‌ترین ناشران مطبوعاتی کشور است که در حال حاضر بیش از 815 عنوان نشریه از این دانشگاه در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

ابراهیم حافظی با اشاره به اینکه از سال 1365 خورشیدی تاکنون صدها نشریه در دانشگا‌ه‌های سراسر کشور چاپ شده و دهۀ 80 پررونق‌ترین دهۀ چاپ مطبوعات دانشگاه آزاد اسلامی با 474 عنوان است، اضافه کرد: سال 1380 با چاپ 77 عنوان بیشترین نشریه در کشور چاپ شده، در سال‌های 1382 و 1383 تعداد نشریات به‌ترتیب با 70 و 59 عنوان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند، از دهۀ 60 تنها 5 عنوان نشریه، از دهۀ 90 تعداد 181 عنوان و از دهۀ 70 تعداد 155 عنوان نشریه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی موجود است.

وی با بیان اینکه نشریات دانشگاه آزاد به‌ زبان‌های غیرفارسی هم در آرشیو موجود است تصریح کرد: نشریات منتشرشده به زبان‌های فارسی 744 عنوان، زبان‌های لاتین 70 عنوان و به زبان عربی تنها یک عنوان در آرشیو موجود است.

حافظی از وجود اولین مجلۀ دانشگاه آزاد در آرشیو مطبوعات خبرداد و گفت: مجلۀ «پیام دانشگاه» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی کاشان است که در سال 1365 توسط سیدعلی ثابت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی حاوی اخبار دانشگاه و مطالب فرهنگی به چاپ رسید.

سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان اینکه از تمام 31 استان کشور، نشریات وابسته به دانشگاه آزاد در آرشیو موجود است که مربوط به 115 شهر دارای دانشگاه آزاد است، افزود: استان تهران با 184 عنوان، فراتر از بقیه استان‌ها و به‌تنهایی 162 عنوان چاپ کرده؛ پس از آن، دانشگاه‌های استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان هریک با چاپ بیش از 40 عنوان نشریه در رده‌های بعد انتشار نشریات وابسته به این دانشگاه هستند.

وی به موضوع و محتوای این نشریات اشاره و تصریح کرد: 399 عنوان با موضوعات عامه‌پسند و اطلاعات عمومی منتشر شده که 75 درصد آن را دانشجویان دانشگاه چاپ کرده‌اند. رشته‌های علوم انسانی و ادبیات با 124 عنوان، علوم مهندسی (برق، عمران، مکانیک، کامپیوتر و...) با 39 عنوان، علوم اجتماعی و روانشناسی با 31 عنوان و علوم پزشکی با 21 عنوان در رتبه‌های بعد قرار دارند.

حافظی خاطرنشان کرد: از بین 815 عنوان نشریه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، 465 عنوان را دانشجویان و انجمن‌های علمی وابسته به دانشگاه و350 عنوان را اعضای هیئت علمی و ارگان‌های وابسته به دانشگاه منتشر کرده‌اند. تعداد 143 عنوان دارای درجۀ علمی و پژوهشی بوده و 36 عنوان توسط دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور به صورت خبری، رویدادهای دانشگاه را پوشش داده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: روزنامه‌های فرهیختگان، آفرینش و خبرگزاری‌های آنا و ایسکانیوز به دانشگاه آزاد اسلامی وابسته هستند و اخبار این دانشگاه را پوشش می‌دهند.

گفتنی است که آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین مرکز آرشیو مطبوعات ایران با بیش از 2 میلیون نسخه منبع مطبوعاتی است که هر روزه از ساعت 7 صبح تا 19 عصر به جز ایام تعطیل، در ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی واقع در دوربرگردان طبرسی حرم مطهر امام رضا(ع) آمادۀ پاسخگویی به پژوهشگران است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید