۱۳۹۸-۰۳-۲۹

روایات زنان در کتب حدیث شیعه

   یکی از مهم­ترین مسئله هایی که می­تواند نقش زنان را در خدمت به حدیث و نشر آن روشن سازد میزان حضور آنان در سلسله اسناد و نقل احادیث است. برای این منظور بررسی دقیق کتب روایی، تاریخی و تفسیری ضروری است، چنان که باید این بررسی در دو حوزه منابع روایی اهل سنت و شیعی صورت پذیرد.

در حوزه روایات اهل سنت این بررسی­ها تا حدودی انجام پذیرفته وکتبی با این انگیزه تالیف شده است.

   در این رساله می­کوشیم با تتبع در مهم­ترین مصادر حدیثی شیعه روایات زنان را استخراج کرده و با ثبت اطلاعاتی درباره آن­ها و تعیین موضوعات منقول در احادیث بستر تحلیل را فراهم آوریم. ابتدا لازم است چند

 نکته به عنوان در­آمد در تبیین حدود مسئله بیان­گردد.

   یک. در این جا روایت هایی را جست جو کرده­ایم که زنان، راوی آنها بوده­اند. بدین جهت، روایت­های منقول از حضرت فاطمه (ع) که به ایشان ختم­ می­شود، مورد بررسی و تحلیل قرارد نگرفته و ان شاء الله، در نوشتاری مستقل بدان پرداخته می­شود .

   دو.کتاب هایی که در این مرحله مورد جست وجو و تتبع قرار­گرفته عبارت­اند از: الکافی، کتاب من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام، الاستبصار، وسائل الشیعه، بحار الانوار.

در این شش کتاب با حذف موارد مکرر 430حدیث توسط زنان نقل شده است.

سه. از آن رو که گاه در یک سند چند زن راوی وجود دارد متن احادیث از این تعداد کمتراست.تعداد متون منقول توسط زنان 375 حدیث است که با شماره انگلیسی شمارش شده است.

چهار. این روایت ها را تعداد124زن روایت­کرده اند،که بیشترین روایت ها از ام سلمه با 97 حدیث است.  (مقدمه کتاب، ص.9- 7 )


 

منابع:
ر886م 292/297
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید