۱۳۹۸-۰۳-۲۹

بازوبندهای پهلوانی در موزۀ رضوی

به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای بازوبندهای پهلوانی در گنجینۀ مدال موزۀ آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول گنجینۀ مدال آستان قدس رضوی بازوبند پهلوانی جهان‌پهلوان تختی را یکی از ارزشمندترین اشیای گنجینۀ مدال دانست و گفت: این بازوبند مربوط به مسابقات کشتی پهلوانی کشور سال‌های 1335، 1336 و 1337 خورشیدی بوده و از سه قسمت چرم طبیعی، سگک‌ها و نگین‌های سگک تشکیل شده است.

عبدالحسین ملک‌جعفریان در این باره توضیح داد: قسمت چرمی قهوه‌ای‌رنگ در مرکز پهن‌تر و در گوشه‌ها باریک‌تر بوده و تبدیل به دو بازو جهت بستن می‌شود که بازوی سمت راست بلندتر و دارای روزنه‌های ریز است و قسمت پهن، سه عدد نگین سنگی بیضی‌شکل و قهوه‌ای‌رنگ، منقّش به آیات قرآن به خط نستعلیق، با حاشیۀ فلزی به یکدیگر به وسیلۀ لولای فلزی متصل شده‌اند که حاشیۀ فلزی نگین‌ها، طلایی‌رنگ و دارای برجستگی‌های دالبری‌شکل است.

وی افزود: بر روی نگین وسط، سورۀ فلق و بر روی نگین‌های کناری، قسمتی از آیۀ 44 سورۀ غافر تراشکاری شده و پشت بازوبند به رنگ زرد و دارای بافتی پرزدار است.

مسئول گنجینۀ مدال در ادامه، به بازوبند پهلوانی عبدالرضا کارگر اشاره کرد و گفت: این بازوبند پهلوانی مربوط به چهارمین دورۀ مسابقات کشتی پهلوانی مدارس کشور است که در بهمن 1372 در بندرعباس برگزار شده و به دست عبدالرضا کارگر به آستان حضرت رضا(ع) اهدا شده است.

وی توضیح داد: این بازوبند از سه قسمت چرمی، سگک و نگین سگک تشکیل شده که قسمت چرمی از چرم مصنوع و دو لایه ساخته شده، مرکز بازوبند به صورت بیضی بوده و دو بازو جهت بستن دارد.

ملک‌جعفریان اضافه کرد: یک نوار فلزی بیضی‌شکل به مرکز نوار به وسیلۀ چهار عدد پرچ متصل شده که بر روی آن عباراتی به خط نستعلیق کنده‌کاری شده و قسمت داخلی آن دارای دندانه‌هایی جهت نگه‌داشتن نگین است.

وی در پایان با بیان اینکه یک نگین قرمزرنگ و از جنس سنگ در نوار فلزی وجود دارد که روی آن نوشته‌ها و نقوشی تراشکاری شده تصریح کرد: در خارجی‌ترین قسمت نگین، خطی بیضی‌شکل وجود دارد که در بالای آن، نوشته‌هایی به خط ثلث از جمله «یاعلی‌بن موسی الرضا ادرکنی» و سورۀ فلق حکاکی شده است. در بالای این نوشته دو خط به صورت موازی و بیضی‌شکل وجود دارد. درون فضای ایجادشده با این خطوط، ترنجی وجود دارد که درون این ترنج عبارت «و من یتوکل علی الله فهو حسبه» با خط نستعلیق نوشته شده و قسمتی از آیۀ 3 سورۀ طلاق است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید