خدمات کتابخانه گویای رضوی

. عضویت رایگان در کتابخانه 
. ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات موجود در محل کتابخانه
. تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی  DVD  و یا هرنوع حافظه جانبی دیگر
. خدمات امانت منابع 
. استفاده از خدمات کتابخانه سیار و تحویل  رایگان منابع درخواستی در محل مورد درخواست اعضای کتابخانه
. ارسال منابع درخواستی اعضای کتابخانه گویای رضوی به سراسر ایران از طریق پست

نشانی: خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی ، خیابان مجلسی غربی 1 .        
تلفن آقایان: 32713070-051
تلفن بانوان: 32700115-051

نظرسنجی

نظرتان در مورد سایت چیست؟

انتخاب‌ها
۱۳۹۹-۰۵-۰۵
محیطی دسترسی‌پذیر برای نابینایان به کمک گوشی هوشمند
اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند اعم از IOS و اندروید نصب می‌شود و به کاربران نابینا امکان می‌دهد اشیا و تصاویر مختلف را شناسایی کنند، یا از ابزار‌های جانبی برای شناسایی اشیا و اجسام مختلف استفاده کنند.

در کنار این اپلیکیشن‌ها، سخت‌افزار‌هایی هم به همین منظور ساخته شده است. انواع و اقسام دستگاه‌های موسوم به Pen Friend یا آنطور که در ایران نامیده می‌شود، «قلم هوشمند»، از آن جمله‌اند. دستگاه‌هایی کوچک در ابعاد یک حافظه USB که کاربران می‌توانند آن را به یک بارکد نزدیک کنند و یک نام برای آن بارکد ضبط کنند تا دفعه بعد به راحتی بتوانند به کمک همان دستگاه آن را شناسایی کند. به عنوان مثال، اگر یک نابینا بخواهد آشپزخانه‌اش را مناسب سازی کند، می‌تواند بارکد‌ها را بر روی قوطی‌ها و بطری‌های مختلف یا درجات و دکمه‌های مختلف لوازم آشپزخانه بچسباند و به ازای هر برچسب هم یک صدا ضبط کند تا در استفاده‌های بعدی به مشکل بر نخورد. حالا چند سالی است که همین روش، بر روی گوشی هوشمند هم قابل استفاده شده است.

یکی از روش‌های مرسوم انجام این کار از طریق گوشی هوشمند، زمانی امکان‌پذیر شد که قابلیت NFC به گوشی‌ها اضافه شد. قابلیتی که با نزدیک کردن گوشی هوشمند و یک برچسب که تراشه NFC در آن گنجانده شده، قادر است یک عملیات مشخص را انجام دهد. کاری که در گوشی‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مختلف صورت می‌گیرد این است که کاربر نابینا برچسب NFC را بر روی شیئی که می‌خواهد شناسایی شود می‌چسباند و به کمک اپلیکیشن مخصوص، یک تگ صوتی برایش ضبط می‌کند و از آن پس هر بار که گوشی را به آن برچسب نزدیک کند، تگی که ضبط قبلاً ضبط کرده پخش می‌شود. این روش علیرغم تمام مزایایی که دارد، یک اشکال بزرگ دارد. برچسب‌های مجهز به تراشه NFC کمی گران است و احتمالاً خریداری آن به تعداد مورد نیاز برای برخی کاربران نابینا دشوار باشد. به همین منظور برخی کمپانی‌ها به فکر طراحی راهی جایگزین افتاده‌اند که ارزان‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد. از جمله نرم‌افزار‌هایی که جدیداً در این راستا به بازار آمده، اپلیکیشنی به نام SpeechLabel است. این اپلیکیشن که هم نسخه اندروید و هم IOS دارد، افزون بر قابلیت شناسایی برچسب NFC, قادر است بارکد‌های معمولی را هم شناسایی کند. تهیه این بارکد‌ها بسیار ارزان و آسان است و به سادگی با کمترین هزینه می‌توان چند هزارتا از آنها را خریداری کرد. این برچسب‌ها بسته به نیاز ممکن است از جنس‌های مختلف ساخته شده باشد. به طور مثال نابینایان می‌توانند برای تشخیص رنگ لباس‌ها از برچسب‌ها یا بارکد‌هایی استفاده کنند که در اثر شستشو از بین نرود. کاربران می‌توانند به کمک این اپلیکیشن و به وسیله دوربین گوشی، بارکد‌ها را شناسایی کنند و برای هر بارکد، یک برچسب صوتی یا متنی الصاق کنند. کاربران می‌توانند نسخه‌های اندروید یا IOS SpeechLabel را از فروشگاه‌های Google یا اپل، به رایگان دانلود کنند.

منبع : روزنامه ایران سپید

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید