سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

واکاوی مفهوم زیارت، فرصتی مغتنم در جشنواره دوازدهم

یکی از محور های هشتگانه ی بخش اول جشنواره، زیارت و واکاوی مفاهیم پیرامون آن می باشد
۱۳۹۹/۰۲/۰۴

زیارت از منظر استاد جوادی آملی: 

زيارت، حضور عارفانه عاشق در ديار معشوق، ديدار عاشقانه زائر از سراي مزور، اظهار عشق و ارادت محبّ به محبوب، دل‏ دادن صميمانه دل داده در کوي دل‏دار، سرسپردن سرباز فداکار در پيش پاي سردار، اعلان فروتني دين‏ دار در برابر دين و پيشوايان ديني و اذان ايمان و دين‏داري است.

زيارت، اعلام وفاداري صادقانه مريد است به مراد، ابراز علاقه مطيع است به مطاع و اعلام خود فراموشي جان برکف مخلص است نسبت به جانان.

زيارت، عرضه خويشتن بر ترازو و ابزار سنجش است، ايستادن در برابر آينه و معيار کمال و نشاني کوي کمال به انسان تعالي طلب است که به کجا مي ‏توان رسيد.

زيارت، سفري مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است که از سراي دل آغاز مي‏ شود، از راه دل عبور مي‏ کند و سرانجام نيز در منزل دل به مقصد و مقصود مي‏ رسد و بار بر زمين مي‏ نهد.

احیای قلوب با ذکر اهلبیت (ع)

از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است: «من جلس مجلس یحیی فیه امرنا لا یموت قلبه یوم تموت القلوب»؛ اگر کسی بنشیند در مجلسی که امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده می شود، روزی که دلهای دیگران می میرد، دل او، نمی میرد! چه اینکه وجود مبارک امام رضا(ع)  در حدیثی دیگر می فرماید «رحم الله عبداً احیا امرنا»؛ خداوند رحمت کند، بنده ای را که امر ما را زنده نگه می دارد؛ اباصلت هروی از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) سؤال کرد: چگونه امر شما را احیا می کنیم؟ فرمود احیای امر ما به این است که علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند؛ زیرا اگر مردم معارف ما و زیبایی های معارف و علوم ما را بفهمند، حتماً از ما پیروی می کنند. چنین مجلسی مایه حیات دلهاست؛ زیرا در چنین مجلسی علوم اهلبیت (علیهما الصلاة والسلام) زنده می شود و این علوم، دل انسان را زنده نگه می دارد و آنگاه انسان زنده، می تواند مایه حیات دل های دیگران بشود.

دوازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی از تمامی اندیشمندان و صاحبان قلم خواستار است تا با لبیک گفتن به این ندای علمی و فرهنگی، مروج اندیشه توحیدی رضوی باشند.

 

منبع:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید