سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

حرم و اماکن مطهر، یکی از هشت محور کتاب برتر

کتاب سال از تمامی هنرمندان اهل قلم، طالب به نوشتار درآوردن هنر دست معماران خدوم این آستان در راستای تجلیل از هنرمتعهد می باشد.
۱۳۹۹/۰۲/۰۸

از هم آغوش شدن عقلانیت و فرهنگ، شریعت و هنر در طول تاریخ، هنر و هنرمند متعهد پرورش یافته است. حرم و اماکن متبرکه؛ یکی از هشت محور مطرح در بخش اول از بخش های هفتگانه جشنواره دوازدهم می باشد. یکی از عوامل موثر در ترویج و گسترش یک دین و اعتقاد، تبلیغ آن می باشد و از ارکان مهم در تبلیغ موثر، تبلیغ متناسب با شرایط مکانی و زمانی می باشد. در طول تاریخ همواره هنر در راستای ترویج فکرو اندیشه شاهکار کرده است. و از جمله هنر های مورد توجه در عهد حکومت های اسلامی، هنر معماری می باشد.از آن رو جشنواره کتاب سال در ورق دوازدهمش، به دنبال نقش بستن نوشتارهای هنرمندان در باب نقش و نگارهای خالصانه اما هنرمندانه ی معماران خوش ذوق اما متعهد در راستای ترویج فرهنگ معماری اسلامی و تبین همزیستی آن با سبک زندگی اسلامی می باشد.

ایوان عباسی؛ یکی از ایوان های صحن کهنه ایوان عباسی است که در شمال صحن قرار دارد و یکی از ایوان های باشکوه و مجلل می باشد.که با کاشی های زیبا و رنگارنگ جلوه ای خاص به صحن مقدس داده است این ایوان از بناهای شاه عباس صفوی می باشد.که در هنگام توسعه صحن بنا شده و در طول زمان چند بار تعمیر گردیده است. بر فراز ایوان عباسی گلدسته طلایی وجود دارد که اصل بنا وتذهیب آن مربوط به دوره نادرشاه افشار می باشد.

در پیشانی این ایوان بالای طلق نوشته شده : امر به تعمیر هذه الایوان المبارکۀ الرضویۀ السلطان الاعظم و الخاقان المعظم مالک الرقاب الامم مولی ملوک العرب و العجم، السلطان بن السلطان ابو المظفر شاه عباس الثانی الصفوی الموسوی الحسینی بهادرخان خلد الله ملکه، کتبه محمد رضا الامامی.  
در حاشیه ایوان سوره مبارکه جمعه با خط ثلث سفید روی زمینه لاجوردی نوشته شده و کاتب آن محمد حسین مشهدی است و در سال 1262 تحریر گردیده است. در طرف راست ایوان بالای ازاره نوشته شده به سعی مقرب الخاقانی حاج علی قبادی، و در طرف چپ نوشته شده ناظم امور سرکار فیض آثار جناب حاج میرزا موسی خان از موقوفه تعمیر شد.
در طرف راست داخل ایوان زیر طاق با خط نستعلیق نوشته شده: « ناد علیاً مظهر العجائب تجده عونا لک فی النوائب» و در طرف چپ مقابل آن نوشته شده :« کل هم و غم سینجلی بولایتک یا علی، یا علی، یا علی» در زیر غرفه های ایوان آیه شرفه : « قل اللهم مالک الملک » تا آخر نوشته شده، در حاشیه محراب ایوان صلوات بر رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام نوشته شده و کاتب آن محمد رضا امامی است .تاریخ 1059
در داخل محراب نوشته شده امر به تعمیر هذا العمارۀ المبارکه العباسیۀ السلطان الاعظم الاکرم و به دنبال آن نوشته شده امر بتعمیر هذه العمارۀ المبارکۀ الرضویۀ السلطان الاعظم و الخاقان المعظم محمد شاه قاجار خلدالله ملکه وبره و احسانه فی سنۀ 1211، و بعد نوشته شده الحسینی بهادرخان خلد الله ملکه فی تسع و خمسین بعد الالف کتبه محمد رضا الامامی.
در هنگام تعمیر این ایوان و نصب کاشی ها دقتی بعمل نیامده و کاشی ها جابه جا شده است و حذف و اسقاطی در آنها به عمل آمده و ردیف بهم خورده است. در بالای محراب نوشته شده به رسم حق شناسی از مبارزات حق طلبانه ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت آیه الله العظمی امام خمینی متع الله المسلمین بطول بقائه و یاد بود شهداء و مصدومین در این مکان شریف این جا به صحن انقلاب نامگذاری شد سوم رجب المرجب 1399 ه.ق.
در نمای بیرونی ایوان عباسی به طرف بست خیابان نوقان در زیر طاق با خط ثلث در یک ترنج نوشته شده:«بسمه تعالی السلطان ابوالحسن علی بن موسی الرضا 1356» و در کتیبه بالای درها و زیر طاق سوره مبارکه اذا جاء نصرالله با خط ثلث نوشته شده و در کتیبه حاشیه ایوان سوره مبارکه هل اتی علی الانسان نوشته شده و تاریخ آن 1397 ه.ق. می باشد.

منبع: کتاب تاریخ آستان قدس نوشته عزیز الله عطاردی قوچانی

منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید