سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

جهان امروز نیازمند دریافت معارف رضوی است

رئیس دانشگاه معارف دانشگاه تهران و داور جشنواره کتاب سال رضوی، جهان امروز را نیازمند دریافت معنویت عنوان کرد و سیره و معارف رضوی را بهترین الگو برای این نیاز دانست.
۱۳۹۹/۰۳/۰۳

محمود واعظی طی گفتگویی با اشاره به کارکردهای جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی گفت: معارف رضوی علی رغم زحمات 40 ساله هنوز محلی برجامانده و مجموعه آموزه­ها معارف و تاریخ حضرت به جای معرفی با سیرت ایشان در نمادهایی همچون ضامن آهو، گنبد طلا خلاصه شده است.

وی معرفی حضرت رضا(ع) که به عالم آل محمد(ص) مشهور هستند را نیازمند اقدامات تخصصی­ دانست و جهان و منطقه امروز را تشنه آشنایی با علوم آن حضرت عنوان کرد.

واعظی، آینده پژوهی جهان پارادایم آینده بعد از عصر مجازی را پارادایم گفتمان جهانی معنویت عنوان کرد و امام رضا(ع) را یکی از شخصیت­هایی دانست که می­تواند به صورت غنی و کابردی به جهان عرضه شود.

 

حقوق متقابل در گفتگو

محمود واعظی در این گفتگو صلح و معنویت را کلیدواژه رفتاری حضرت با ادیان مختلف عنوان کرد و ادامه داد: منش آن حضرت در مناظرات و گفتگو با زندیق و ملحد رعایت حقوق شهروندی و حقوق متقابل بود و این روشی است که جامعه جهانی و جامعه خودمان به آن نیازمند است.

وی تصریح کرد: آینده جهانی و فضای امروز جهان نیازمند یک الگو است و سیره امام رضا(ع) الگویی کامل به لحاظ غنای علمی فرهنگی است.

ارتباط با نهادهای دینی در عرصه بین المللی

رئیس دانشگاه معارف دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی گفت: با اضافه شدن بخش بین الملل و دریافت آثار در این گستره، به نوعی این جشنواره می­تواند پنجره­ای را به روی مخاطبان خود در اقصی نقاط دنیا بگشاید.

محمود واعظی اضافه کرد: دبیرخانه این جشنواره با برقراری ارتباط با نهادهای مختلف فرهنگی، علمی و دینی در گستره بین­الملل می­تواند ضمن شناسایی مراکز و نهادهای معتبر، با برقراری ارتباط با این مراکز کارهای ماندگار و اثر گذار فرهنگی و دینی را شکل دهد.

وی با اشاره به تعدد این مراکز در عرصه بین­المللی، جشنواره کتاب سال رضوی را امیدی برای ایجاد زمینه­های همکاری­های موثر در خصوص گسترش فرهنگ دینی در این گستره دانست و ترجمه فراخوان به 5 زبان را گامی در این راستا عنوان کرد.

واعظی تصریح کرد: بسیاری ناشران در دنیا به نام امام رضا(ع) کتاب چاپ می کنند که ناشناس هستند و امید این است که با زحمت تولیت معزز آستان قدس رضوی و کتابخانه ها امید داریم جشنواره کتاب و آثار راه یافته به آن برای نشر گام بلندتری بردارد و از گستره مشهد و منطقه گسترش یافته و منطقه بین الملل را تحت پوشش بگیرد و ارتباطات مستمر و پایدار داشته باشد.

 

تنوع در موضوعات

واعظی در خصوص ارزیابی خود از اقدام دبیرخانه جشنواره در تنوع شاخه­های موضوعی ارسال آثار این اقدام را عملی ازرشمند توصیف کرده و گفت: در ایران نهادها کار عمومی انجام می­دهند مثل وزارت فرهنگ و سینما، اما حیطه­های موضوعی کار بر دوش کسانی است که در حوزه پیرامون آن موضوع فعال هستند.

وی ادامه داد: در حیطه موضوعی سیره رضوی آستان قدس رضوی نیز می­بایست برای اشاعه فرهنگ رضوی در زمینه جمع­آوری آثار رضوی، حفظ، تقدیر و تشکر از خالق اثر به صورت موضوعی وارد شود تا قالب­های آن موضوع را با تنوع بیشتر ارائه کند و این اقدامی است که در این دوره از جشنواره شاهد آن هستیم.

داور جشنواره کتاب سال رضوی، با بیان اینکه درگسترش و معرفی معارف رضوی تنها نمی توان به معرفی کتاب اکتفا کرد، توسعه این فرهنگ را در گرو استفاده از قالب­های متنوعی چون داستان کوتاه، خطاطی، داستان کودک، شرح علمی، نقاشی، کتاب فیلم و مقاله عنوان کرد.

وی، این تنوع سازی و دیدن گونه­های مختلف محتوایی که معارف رضوی در آن ریخته شده است را سزاوار برگزاری جشنواره جهانی دانست و تاکید کرد: برای سیدن به اهداف تبیین شده از برگزاری این جشنواره می بایست از حیطه محلی و استانی خارج شویم.

محمود واعظی تنوع بخشیدن در این جشنواره را جمع کردن مخاطبان در اقصی نقاط دنیا دانست و افزود: زمینه ای که فراهم شده است ظرفیت آن را دارد تا قالب های متنوع موضوعی را در خود بگنجاند و این اقدام نیز گامی است تا معارف رضوی بیشتر خودش را نشان دهد.

 

منبع:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید