سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

ارسال فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی به 62 کشور جهان

۱۴۰۰/۰۵/۰۸

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی از ارسال فراخوان سیزدهمین دورۀ این جشنواره به مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی، پژوهشی، انتشاراتی و اندیشمندان 62 کشور جهان خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مهدی قیصری‌نیک اعلام کرد: فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با همکاری نمایندگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی خراسان رضوی و بخش امور بین‌الملل دبیرخانۀ این جشنواره به رایزن‌های فرهنگی و خانه‌های فرهنگی ایران درخارج از کشور ارسال شده است که از آن طریق به تمام مراکز اسلامی و فعالان حوزه فرهنگ اسلامی ارسال شود.

وی تصریح کرد: تاکنون فراخوان جشنواره برای 62 رایزنی فرهنگی در کشورهایی از سه قاره جهان ارسال شده است و علاوه بر قرارگیری این فراخوان بر روی سایت این مراکز، از طریق آن‌ها به مراکز فرهنگی و شخصیت‌های مرتبط با جشنواره نیز اطلاع‌رسانی شده است. او با بیان اینکه این فراخوان به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه و اردو ترجمه شده است، افزود: این بروشور توسط برخی از نمایندگی‌ها مانند رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به زبان ملی کشور میزبان نیز ترجمه شده است.

قیصری‌نیک هدف از این جشنواره را ترويج فرهنگ منوّر رضوي؛ گسترش فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي، ادبي و هنري مرتبط با سيره و ابعاد مختلف شخصيت امام رضا عليه‌السلام؛ شناسايي، تجليل و حمايت از پديدآورندگان آثار برتر علمي، فرهنگي و هنري در این زمینه و گسترش گفتمان تمدّن نوين اسلامي ذکر کرد.


محورهای سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی

وی به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بخش‌های مختلفی مانند کتاب‌های چاپي، کتاب‌هاي ديجيتال و گويا، پايان‌نامه و رساله‌هاي دانشگاهي و حوزوي، آثار چاپ نشده، ناشران فعّال، بين‌الملل (شامل آثار نگارش‌يافته به زبان‌هاي زنده و پُرمخاطب جهان در موضوع جشنواره)، جايزه سراج ( برترين اثر ترجمه شده از زبان فارسي به زبان‌هاي زنده و پُرمخاطب جهان (نهضت ترجمة معکوس) و بخش جايزة عالِم آل محمّدصلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم (برترين ناشر خارجي فعّال در حوزة علوم اسلامي و معارف اهل بيت عليهم‌السلام) را در بردارد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به شرایط ارسال آثار پرداخت و اظهار کرد: همه آثار ارسالی به جشنواره باید با موضوعاتی در خصوص امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت (امام موسي‌کاظم(ع)، امام جواد(ع)، امام هادي(ع)، امام حسن عسکري(ع)، امام مهدي(عج)، حضرت حسين‌بن‌موسي‌الکاظم(ع)، حضرت احمدبن‌موسي‌الکاظم «شاه‌چراغ»(ع) و حضرت فاطمة معصومه(س)باشد.


«بخش ویژه»؛ مهمان ویژۀ سیزدهمین دوره

وی از پیش‌بینی بخشی با عنوان «بخش ویژه» در این جشنواره خبر داد و بیان کرد: این بخش به پيگيري و اجراي رهنمودهاي توليت معزّز آستان قدس رضوي در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اختصاص یافته است. قیصری ادامه داد: آثار نگارش یافته در این موضوعات از حمایت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

قیصری‌نیک از این موضوعات نام برد و تصریح کرد: «ارائة راهبردها و راهکارهاي عملي براي ارتقاي مفهومي و عملي زيارت و گسترش جايگاه معرفتي آن و توازن جنبه‌هاي احساسي و عقلاني زيارت»، «ارائة راهکارهاي عملي براي توسعة شناخت و معرفت زائر از جايگاه علمي امام هشتم(ع) و تقويت ولايت عملي در ميان زائران»، «ارائة راهبردهاي اجرايي براي توسعة فرهنگ کتاب‌خواني در جامعه و تشويق زائران بارگاه ملکوتي حضرت ثامن‌الحُجَج(ع) به علم‌آموزي و کتاب‌خواني در کنار زيارت»، «ارائة راهبردهاي اجرايي در خصوص مهندسي ساختاري حرم مطهّر رضوي براي تشويق زائران به علم‌آموزي و کتاب‌خواني»، «ارائة راهبردهاي عملي در خصوص نقش‌آفريني آستان قدس رضوي براي مقابله با اسلام‌هراسي، دفاع از حريم پيامبر اعظم(ص) و خاندان آن حضرت و اجراي رهنمودهاي مقام معظّم رهبري(دام‌ظله) در اين زمينه»، «جايگاه تعاليم امام رضا(ع) در تحقّق گام دوم انقلاب (خودسازي،جامعه‌پردازي و تمدّن‌سازي)»، «نقش آستان قدس رضوي در پيشبرد گفتمان تمدّن نوين اسلامي» و «جايگاه شهيد و شهادت در معارف رضوي، ارتباط شهيدان با حضرت امام رضا(ع) و بارگاه ملکوتي آن حضرت و نقش آستان قدس رضوي در دفاع مقدّس» عناوین این موضوعات را تشکیل می‌دهد.

قیصری‌نیک خاطرنشان کرد: نویسندگان و ناشران می‌توانند آثاری که در سال های 1399 و 1400 منتشر کرده‌اند را تا 15 اردیبهشت ماه سال 1401 به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی (حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی) ارسال کنند.

گفتنی است، مراسم اختتامیه جشنواره، هم‌زمان با دهه کرامت، در سازمان کتابخانه‏‌ها، موزه‌‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه رضوی، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این جشنواره به سایت جشنواره به نشانی library.aqr.ir/ketabsal  مراجعه کنند.

 

 

منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید