سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

نقدوبررسی آثار اسلام‌شناس سنی، در فضایل امام رضا(ع)

۱۴۰۰/۰۷/۱۸
*هدفم دفاع از اهل بیت(ع) و رضای خدا و رسول(ص) است*
 
?نشست نقد و بررسی کتب فضایل امام رضا(ع) اثر نویسندۀ هندی اهل سنت، با همکاری دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در هندوستان و دبیرخانۀ جشنوارۀ بین‌المللی کتاب سال رضوی به زبان اردو برگزار شد.
 
?به گزارش گنجینۀ رضوی، پروفسور خسرو قاسم، اسلام‌شناس هندی مسلمان و پیرو مذهب سنی حنفی در نشست نقد و بررسی آثار ارسالی خود به سیزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی کتاب سال رضوی، هدف خود از تألیف این آثار را نشر فضایل اهل بیت(ع) در راستای رضای خدا و رسول اکرم(ص) ذکر کرد.
 
?استاد دانشگاه علیگر هندوستان و صاحب بیش از یکصد جلد کتاب در فضایل اهل بیت عصمت(ع) که تعداد چهارکتاب از آثار خود را به سیزدهمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی ارسال کرده است، در نشست وبیناری نقدو بررسی آثارش اظهار کرد: من یک مهندس هستم اما یک اتفاق باعث شد که به مطالعه کتب دینی و حدیثی روی آورم و در نشر فضایل اهل بیت(ع) همت کنم.
 
?وی در این ارتباط توضیح داد: در پاکستان کتابی منتشر شد که به طور کامل منکر فضایل امیرالمومنین علی(ع) شده بود. من از این موضوع بسیار تعجب کردم و شب در عالم رؤیا پیامبر اکرم(ص) را مشاهده کردم که با حضرت علی(ع) آمده‌اند؛ درحالی‌که علی(ع) زخم‌های زیادی بر تن دارند. پیامبر(ص) به من فرمودند که زخم‌های تن علی(ع) را مداوا کن. من فهمیدم که باید از امیرالمومنین(ع) دفاع کنم؛ لذا کتب بسیاری را فراهم و مطالعه کردم و فضایل اهل بیت(ع) را از آنها گردآوری کردم.
 
?وی با تأکید بر اینکه هدف او از این کار نه شهرت است و نه کسب مال، افزود: من فردی ناشناخته هستم که می‌خواهم از اهل بیت(ع) برای رضای خدا و خشنودی پیامبر(ص) دفاع کنم؛ لذا آثار نیز به صورت رایگان توزیع می‌شود.
 
?همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدسبط حیدر رضوی، از علمای هندی مقیم مشهد مقدس و از برگزیدگان دوره‌های پیشین جسنواره کتاب سال رضوی، به بررسی کتب این نویسندۀ اهل سنت پرداخت.
 
?حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر باقری، دبیر علمی جشنواره نیز در این برنامه ضمن اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) از پروفسور خسرو قاسم به دلیل نشر فضایل اهل بیت(ع) و احیای امر آنان تشکر کرد. وی ضمن تشریح فعالیت‌های جشنواره کتاب سال رضوی اعلام کرد: از پدیدآورندگان آثار، نویسندگان و ناشران درخواست می‌کنیم که با توجه به زمان محدود باقی‌مانده به داوری سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی، آثار خود را در قالب کتاب‌های چاپی،آثار آماده چاپ، پایان‌نامه،کتب صوتی و دیجیتال و دیگر آثار دیجیتال به دبیرخانه جشنواره کتاب سال رضوی ارسال کنند.
 
?گفتنی است، از پروفسور خسرو قاسم، تاکنون بیش از یکصد جلد کتاب اعم از تصحیح، تحقیق و تألیف به زبان های اردو، انگلیسی و عربی در فضایل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) منتشر شده است. آثار او با عناوین «امام رضا عليه‌السلام كاعلمي مقام (زبان اردو)، «تذكرة سيدنا الامام علي بن موسي الرضا عليه‌السلام» (زبان اردو و عربی)، «اربعين امام علي رضا(ع) امام علي رضا(ع) سي مروي چاليس احاديث (سادات‌نامه) و «امام علي رضا اوراهل بيت عليهم‌السلام كي شان و عظمت مين دعبل خزاعي كي قصيدي كامكمل» (متن و ترجمه اردو) به دبیرخانۀ سیزدهمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی ارسال شده است.
 
?علاقه‌مندان به شرکت در سیزدهمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی می‌توانند با مراجعه به تارنمای این جشنواره به آدرس https://library.razavi.ir/ketabsal از فراخوان و جزئیات آن مطلع شوند.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید