سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
به همت دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

نشست علمی ارائه راهبردها برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن برگزار شد

۱۴۰۱/۰۲/۱۸

نشست علمی ارائه راهبردها برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن برگزار شد

دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، در راستای رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، نشست علمی «ارائه راهبردها و راهکارهای عملی برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن و توازن جنبه‌های احساسی و عقلانی زیارت» را برگزار کرد. 
به گزارش گنجینه رضوی،  در این نشست که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، محمد امامی معاون آموزشی دانشگاه رضوی، طی سخنانی زیارت را برخاسته از فطرت بشری عنوان کرد که در مجامع مختلف با مذاهب گوناگون در طی تاریخ وجود داشته است. 
وی، زیارت در مذهب تشیع را رفتار آیینی برگرفته از قرآن و سنت برشمرد و به تاثیرات این رفتار آیینی در زندگی فردی مسلمانان اشاره داشت. 
امامی، زیارت را تلفیقی از شناخت و معرفت و احساس عنوان کرد و گفت: آثاری که زیارت به دنبال دارد اگر درست هدایت شود باعث ارتقاء عملکرد زندگی افراد و توسعه ابعاد معنوی می‌شود.
وی، توحید را آموزه‌ای از زیارت عنوان کرد و گفت: توحید، نبوت و اقرار به وحدانیت خداوند درون مایه‌ای از زیارت است و این رفتار دینی می‌بایست منجر به ارتقاء اندیشه توحید شود. 
کرمانی عضو هیئت علمی علوم اجتماعی و مدیر فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه، زیارت را همانند بسیاری دیگر از تجربه‌های بشری، شکل گرفته در جامعه عنوان کرد.
وی گفت: در زندگی روزمره انسان‌ها خود را درگیر کشف معانی دور از ذهن نمی‌کنند و در چنین شرایطی زیارت، این امکان را می‌دهد در یک بازه زمانی مشخص با از سرگذراندن مراحلی به عنوان مناسک زیارت، افراد نوعی بازاندیشی را در زندگی فردی ایجاد کنند. 
کرمانی همچنین زیارت را به عنوان یکی از منظومه‌های عبادی و امرفطری عنوان کرد که در طول تاریخ تکامل جوامع انسانی به صورت‌های مختلفی اتفاق افتاده است.
وی، رسیدن به درک روشنی از معنویت در زیارت را تسهیل‌گر تداوم ایمان دانست. 
 

منبع:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید