سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تجلیل شدند

دبیرخانه جشنواره تلاش بر گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با سیره و ابعاد مختلف زندگی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام و خاندان آن حضرت و همچنین شناسایی، تشویق و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی‌هنری داشته است تا بتواند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارد
۱۳۹۷/۰۵/۰۱
دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی گفت: «در مجموع، طی دوره‌های سوم تا یازدهم، بیش از سه هزار اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب سال رضوی رسیده که به زبان‌های گوناگون بوده و نتایج آن هر سال اعلام شده‌است».
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجتبی بذرافشان‌مقدم که در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «امسال نیز یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی برگزار شد و از این یازده دوره، دو دوره اولیه در مشهد برگزار نشده و از دوره سوم تا به حال، در مشهد شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بوده‌ایم».
وی افزود: «دبیرخانه جشنواره تلاش بر گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با سیره و ابعاد مختلف زندگی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام و خاندان آن حضرت و همچنین شناسایی، تشویق و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی‌هنری داشته است تا بتواند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارد».
دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اضافه کرد: «با آغاز فرایند اجرایی جشنواره، برای تبلیغات هرچه‌بهتر، فراخوان جشنواره به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه شد و در سایت جشنواره قرار داده شد. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، حدود ۲۱۰۰ فراخوان در اختیار ناشران داخلی و خارجی قرار گرفت. همچنین از حدود چهار هزار ناشر داخلی و سازمان‌های مختلفی که در زمینه فرهنگ رضوی اقدام به نشر کتاب کرده‌اند، دعوت به عمل آمد و نیز  برای نمایندگان ناشران خارجی و تشکّل‌های صنفی، به همین ترتیب، اقداماتی صورت گرفت که از این میان می‌توان به انجمن ناشران دیجیتال، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن ناشران کودک و نوجوان، انجمن ناشران الکترونیک، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در قم، مشهد و تهران، مؤسسه‌های قرآنی و انجمن‌های اسلامی ناشران اشاره کرد».
دکتر بذرافشان‌مقدم بیان کرد: «پس از اعلام فراخوان، تیزرهای تبلیغاتی جشنواره در بیلبوردها و تلویزیون‌هایی که در اختیار آستان قدس رضوی بوده، در سطح شهر و همین‌طور در درون حریم حرم پخش شده است. اماکن مقدس در ایران نیز این فراخوان را دریافت و اطلاع‌رسانی کرده‌اند. همچنین برای حدود ۲۳۰۰ ناشر و نویسنده مختلف و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، اعم از داخلی و خارجی، و برای صاحبان آثار منتشرشده‌ای که مرتبط با امام رضا علیه‌السلام بوده‌اند، این فراخوان‌ها ارسال شده است».
او اظهار کرد: «در مجموع، ۴۵۰۰ ایمیل به زبان فارسی برای ایرانیان خارج از کشور، هفت هزار فراخوان به زبان انگلیسی و پنج هزار فراخوان به زبان عربی برای سفارت‌خانه‌ها، کتابخانه‌ها، مساجد و کانون‌های اسلامی مدارس خارج از کشور ارسال شده است. همچنین ناشران و فعّالان معارف اسلامی در خارج از کشور، از جمله انجمن اسلامی اهل‌البیت علیهم‌السلام در نیویورک، مرکز اسلامی آمریکا، فدراسیون جهانی شیعیان اثنی‌عشری لندن، مرکز اسلامی امام حسین علیه‌السلام در سیدنی و غیره نیز این دعوت‌نامه را دریافت کرده‌اند».
دبیر جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی گفت: «ماحصل این اقدامات، دریافت آثاری است که پس از پالایش اولیه به ۳۲۴ عنوان می‌رسد. این آثار که از کشورهای مختلف به دبیرخانه رسیده، به زبان‌های گوناگون فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، اردو و غیره به نگارش درآمده‌است. از مجموع تعداد آثار دریافت‌شده، ۲۶۳ اثر کتاب، ۶ اثر کتاب دیجیتال، ۱۸ اثر پایان‌نامه و رساله و ۳۷ اثر در بخش حمایت از آثار رضوی مورد داوری قرار گرفت».
وی ادامه داد: «داوری آثار در این جشنواره شامل چهار مرحله داوری مقدماتی، داوری توسط گروه‌های تعیین‌شده توسط کارشناسان خبره و در آخر، یک بازبینی نهایی بود که ۲۱ اثر در بخش کتاب، ۲ اثر در بخش پایان‌نامه، ۳ اثر در بخش حمایت از آثار رضوی و یک ناشر در بخش ناشر فعّال، انتخاب و معرفی شدند».
بذرافشان‌مقدم گفت: «انتشارات آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی، آثار بسیار زیادی در این زمینه داشتند و از آن‌جا که سال‌های قبل نیز واجد امتیاز بوده‌اند، داوران تصمیم به انتخاب ناشران دیگری گرفتند که در این بخش یک ناشر فعّال از پاکستان انتخاب شد».
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، درباره آثار خطی و چاپ سنگی‌ای که در کتابخانه آستان قدس رضوی با موضوع حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام وجود دارد، بیان کرد: «۱۵۰ نسخه از نسخه‌های خطی ارزشمند موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به طور خاص درباره آن حضرت است. در میان کتاب‌های چاپ سنگی نیز بیش از ۳۲۰ نسخه و در پایگاه کتاب‌نامه، ۶۳۱ جلد درباره حضرت رضا علیه‌السلام است. در مجموع، ۱۱۰۱ نسخه از این نسخه‌ها، به طور مستقیم، مرتبط با امام رضا علیه‌السلام است. همچنین یک جلد قرآن خطی که به خط کوفی روی پوست کتابت شده، منسوب به دست‌خط مبارک ایشان است. در مجموع، منابع چاپی و خطی، قرآن‌ها و آثار هنری در اداره مخطوطات، 91 هزار و 740  اثر مرتبط با وجود شریف آن حضرت است.
در ادامه این مراسم، بیانیه هیئت داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی توسط دکتر رحیمی، نماینده هیئت داوران، خوانده شد. همچنین در این مراسم از ۲۹ اثر منتشرشده در آستان قدس رضوی با موضوع امام رضا علیه‌السلام رونمایی شد و آثار برتر یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی مورد تقدیر قرار گرفتند.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید