سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع):

جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، جریان‌ساز، مولد و فرهنگ‌ساز است

از نهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به عنوان جشنواره‌‌ای فاخر و ارزشمند در حوزه فرهنگ عمومی کشور، به ویژه جهشی در حوزه نشر کتاب در زمینه فرهنگ و معارف رضوی نام برد.
۱۳۹۵/۰۵/۳۱
به گزارش روبط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سیدجواد جعفری این سه ویژگی جشنواره را منحصربه‌فرد دانست و گفت: همین ویژگی‌ها موجب شده تا جشنواره هر سال نسبت به دوره قبل از رشد چشمگیر کمی و کیفی برخوردار باشد، چنانچه می‌توان از نهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به عنوان جشنواره‌‌ای فاخر و ارزشمند در حوزه فرهنگ عمومی کشور، به ویژه جهشی در حوزه نشر کتاب در زمینه فرهنگ و معارف رضوی نام برد.

وی با اشاره به جریان‌ساز بودن این جشنواره، بیان کرد: وقتی که ناشران، مؤلفان، محققان، استادان، دانشجویان و مترجمان، به عبارتی همه بخش‌هایی که به نوعی با موضوع کتاب سروکار دارند، در جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی مشارکت فعال دارند، یعنی این جشنواره یک جریانی را همراه با خود به وجود آورده و موجب تقویت جشنواره نیز شده است.

جعفری ادامه داد: اگرچه در روزهای نخست پایه‌گذاری جشنواره، کمتر از 50 عنوان کتاب در سال در حوزه فرهنگ رضوی در دسترس بود، اما امروزه با برگزاری نهمین دوره این جشنواره، بیش از 320 اثر فقط در یک سال در حوزه فرهنگ و معارف رضوی تولید شده است که بیانگر مولد بودن این جشنواره است. به بیانی، این جشنواره قابلیت و ظرفیت تولید اثر در حوزه فرهنگ و معارف رضوی را بوجود آورده و بدین ترتیب آثاری در محورهای مختلف تحقیق، تألیف، ترجمه و پایان‌نامه منتشر شده است.

وی با تأکید بر استمرار داشتن این حرکت ارزشمند، گفت: حرکت‌هایی که استمرار داشته باشند به طور قطع می‌توانند پیرامون خود فرهنگ‌سازی کنند و موجبات نهادینه کردن آن فرهنگ را در عرصه‌های اجتماع، علم، تحقیق و پژوهش فراهم کنند و این اتفاق مبارک به واسطه برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی رخ داده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) رویکردهای جدید تولیت آستان قدس رضوی را رویکردهایی مبتنی بر خدمت روزافزون به زائران دانست و افزود: توجه و رسیدگی به اقشار کم‌بضاعت و محروم، از جمله مواردی است که در راهبردهای جدید آستان قدس رضوی مطرح است و باید این راهبردها در کارها و فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی و دیگر مراکز فعال در حوزه فرهنگ رضوی، چه در دهه کرامت و چه در طول سال، مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توجه به مفهوم توسعه خدمت و خادم در بیانیه هیئت داوران جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز با توجه به رویکردی که آستان قدس رضوی در این حوزه دارد، مطرح شد تا دست‌اندرکاران جشنواره، در فراخوان‌های سال آینده خود به این محورها بپردازند و فعالان حوزه فرهنگ رضوی نیز با این گرایش‌ها، اثر تولید کنند.

در ادامه جعفری از کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از افتخارات حوزه فرهنگ معنوی کشور نام برد و گفت: بی‌تردید برگزاری جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به دلیل جایگاهی است که این کتابخانه دارد و توانسته با ارتباط و تعامل خود با مراکز علمی، ناشران و مؤلفان گوناگون، دریچه جدیدی را امروزه در کشور به سوی محققان بگشاید.

وی با تأکید به اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی، یکی از کتابخانه‌های باشکوه و باعظمت نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این کتابخانه علاوه بر توجه به غنای منابع، همگام با نیازهای روز جامعه و ابزارهای جدید مطالعه و کتابخوانی مبتنی بر مطالبات مخاطبان، حرکت می‌کند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز کرد: به طور نمونه این کتابخانه به صورت مویرگی در اقصی نقاط کشور دارای شعبه بوده و امکان دسترسی به امکانات کتابخانه‌های وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را برای مخاطبان فراهم است.

وی ضمن گرامیداشت ایام مبارک ولادت امام هشتم(ع) به برگزاری اجلاس بسیار فاخر اعتاب مقدسه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) به ابتکار تولیت آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد و گفت: این اجلاس، دریچه جدیدی را برای تعامل، همکاری‌ها و همبستگی‌های اعتاب مقدسه فراهم کرد.

لازم به ذکر است، آیین پایانی نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در 27 مرداد 1395، در تالار شیخ طبرسی ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
منبع:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید