سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

جشنواره کتاب سال رضوی از موفق ترین و قابل توجه ترین برنامه های فرهنگی درسطح کشور و سطوح بین المللی است

« بررسی تاثیرعوامل اجتماعی برنگرش زائران حرم مطهرامام رضا( علیه السلام) نسبت به موزه های آستان قدس رضوی» عنوان پایان نامه است که درنهمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی در بخش پایان نامه برتر حائز رتبه سوم شناخته شد.
۱۳۹۵/۰۸/۱۰
راحله ندافی مقدم ( دانشورز – گروه گزارش): « محمدحسن محمدیان» در سال 1375 با عنوان کتابدار به استخدام آستان قدس رضوی درآمد. از سال 1381 مدیر روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی شد. در سال 1386 رئیس اداره ارتباطات مردمی اداره کل روابط عمومی گردید. درسال 1389 نیزمدیریت مرکز نمایشگاه ها و همایشهای آستان قدس رضوی را به عهده داشت و از سال 1391 تاکنون رئیس گروه تبلیغی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی است. « بررسی تاثیرعوامل اجتماعی برنگرش زائران حرم مطهرامام رضا( علیه السلام) نسبت به موزه های آستان قدس رضوی» عنوان پایان نامه ایشان است که درنهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش پایان نامه برتر بعنوان تنها اثر برگزیده این بخش، حائز رتبه سوم شناخته شد.هم صحبت ایشان شدیم. با ما دراین گفتگوهمراه باشید.

* آقای محمدیان! لطفا اثر برگزیده خود را در جشنواره معرفی کنید.
این اثر پایان نامه من است که درسال 1394 در دانشگاه آزاد اسلامی شهرقوچان از آن دفاع کردم. موضوع این پایان نامه « بررسی تاثیرعوامل اجتماعی برنگرش زائران حرم مطهرامام رضا (علیه السلام) نسبت به موزه های آستان قدس رضوی» بود. ما دراین پایان نامه با توجه به امار میلیونی تشرف زائران به حرم مطهر درهرسال با تهیه پرسشنامه هایی بررسی کردیم که مثلا از حدود سالانه 25 میلیون زائر و شاید 250 میلیون بار تشرف زائرین به حرم مطهر آقا امام رضا(ع) چه میزان ازاین آمار سهم موزه هاست و چند نفر وقت خود را به بازدید از موزه های آستان قدس رضوی اختصاص می دهند؟! گرچه کار بدلیل حساسیت خود من روی حوزه آستان قدس رضوی و همچنین استناد دقیقی که به آمار و ارقام داشتیم یک سال و نیم زمان برد اما تلاش شد تا کاری جامع و کامل ارائه دهیم وخوشبختانه به نتایج خوبی دراین رابطه رسیدیم.
* اگردوباره توفیق کاردرباره حضرت رضا(ع) را پیدا کنید، بیشتر دوست دارید روی چه جنبه هایی از شخصیت امام رضا(ع) کار کنید؟
من در حوزه سنت و سیره حضرت رضا(ع) تخصصی ندارم و بخود اجازه وارد شدن دراین بخش را نمی دهم. اما علاقه خودم درحوزه بحث ارتباطات و حضور زائرین در حرم مطهر است و اینکه چه خدمات و تسهیلاتی می توان به زائرین حضرت(ع) ارائه داد. و بالطبع علاقه اصلی ترم نگارش درحوزه کتاب، کتابخانه و موزه است.
* آیا در میان آثار برگزیده جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در سال های گذشته ، اثری یا آثاری بوده است که تحسین شما را برانگیخته باشد؟
یکی از آثار فاخر و شاخصی که سال گذشته برگزیده هشتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی شد، " حکمت نامه رضوی" تالیف آیت الله محمدی ری شهری بود که در چهارجلد تدوین شده بود. اثر شاخص دیگری که بذهنم می رسد کتابی به نام" حدیث رضوی " بود که توسط بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تدوین شده بود. این دو اثر به نظر من کتابهای جامع وخوبی بودند.
* به نظرشما، برای نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه، بویژه برای نوجوانان و جوانان، چه اقداماتی باید انجام شود؟
سوال بسیارخوب و درعین حال قابل تاملی پرسیدید! یکی از مواردی که دراین زمینه به ذهن من می رسد تقویت تشکل های فرهنگی جوانان هم درسطح مشهد و هم در سراسرکشور است. بطورمثال آستان قدس رضوی ارتباط نزدیکی با کاروان های " زیرسایه خورشید" که درایام دهه کرامت فعالیت می کنند دارد و ادامه این روند و ارتباط درطول سال بصورت مداوم و مستمرقطعا خواهد توانست در اشاعه سنت و سیره حضرت رضا(ع) و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در بین جوانان و نوجوانان تاثیربسزایی بگذارد.
* چه راهکارهایی را برای جهانی شدن این جشنواره و توسعه فرهنگ رضوی درجهان پیشنهاد می کنید؟
برای توسعه فرهنگ غنی رضوی و اعتلای جشنواره کتاب سال و دیگرجشنواره های رضوی در جهان، می توان این روند را از طریق تشکل های مردم نهاد و با همیاری مسلمانانی که در کشورهای اسلامی وغیراسلامی حضوردارند دنبال کرد. از دیدگاه من بهترین راه ، همان عشق؛علاقه و ارادت قلبی مردم مسلمان این مناطق بالاخص جوانان، نوجوانان و کودکان به حضرت رضا(ع) است که براین اساس می توانیم تاثیرات قابل توجهی را دراین زمینه ها شاهد باشیم.
* نظر شما در رابطه با برگزارشدن جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در کتابخانه آستان قدس رضوی چیست؟
به نظرمن انتخاب چنین مکانی برای برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی بسیار به جا و عالی صورت گرفته است. من با توجه به مسئولیتی که در ستاد دائمی جشن های دهه کرامت آستان قدس رضوی دارم و دبیراجرایی آن می باشم، کاملا درجریان برنامه های آستان قدس رضوی درسطح کشورهستم. با اینکه این برنامه یکی از برنامه های اصلی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) است ولی می بینیم که با اجرای سازمان کتابخانه ها ،موزه ها و مرکز اسناد استان قدس رضوی به یکی از موفق ترین و قابل توجه ترین برنامه هایی تبدیل شده که انعکاس بسیار خوبی درسطح کشور و حتی در سطوح بین المللی داشته واین اتفاق حقیقتا باعث مباهات و افتخارهمه ماست.




منبع:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید