سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش آثار شایسته چاپ: تمام لحظات نگارش «شرط هشتم» برایم لحظه‌های حضور بود.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش آثار شایسته چاپ: تمام لحظات نگارش «شرط هشتم» برایم لحظه‌های حضور بود.

محبوبه زارع، دانشجوی رشته «علوم اسلامی» جامعه‌الزهراء سلام‌الله‌علیها و از نویسندگان و شاعران آیینی کشورمان است. سرایش شعر کودک، غزل و رباعی، نگارش فیلم‌نامه و نمایش‌نامه، ویرایش ادبی و نوشتن مقاله با موضوع زنان و خانواده، زمینه‌های گوناگون فعالیت او در عرصه فرهنگ و ادب کشور است. تاکنون بیش از بیست اثر از او به چاپ رسیده است که بخش زیادی از آن‌ها شرح زندگی ائمه علیهم‌السلام در قالب نثر ادبی است. «یک پلک تحیر»، «باغ سیب، درخت شکیب»، «این سند خورشید است»، «کلید آسمان»، «آلبوم عاشورا»، «نشانی خانه باران»، «نامه‌های کودکان به پیامبر مهربانی» و . . . ، هر یک مُهر افتخاری بر کارنامه پرافتخار اوست. تازه‌ترین اثر وی از مجموعه آثار ادبی او با موضوع اهل بیت علیهم‌السلام، «شرط هشتم» نام دارد که در ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، به عنوان اثر شایسته چاپ برگزیده شد. تمایلی به مصاحبه ندارد اما آنجا که سخن از حرف دل به میان می‌آید، دریغ نمی‌کند و با کلام پر از خلوصش، سهمی از احساس پاکش را به ما هدیه می‌کند. نتیجه این هم‌نشینی از پیش چشمان شما می‌گذرد.

خانم زارع! اگر بخواهید «شرط هشتم» را در یک عبارت خلاصه کنید، چه می‌گویید؟

مجموعه‌ای از درنگ‌های ادبیِ قلم، در سیره و شخصیت امام رضا علیه‌السلام.

چه شد که به سراغ کاری با موضوع امام رضا علیه‌السلام رفتید؟ می‌خواهم انگیزه شما را از کار در حوزه اهل بیت علیهم‌السلام بدانم.

من حدود پانزده سال است که مجموعه ادبی اهل بیت علیهم‌السلام را شروع کرده‌ام و تاکنون در این زمینه، حدود بیست جلد تألیف داشته‌ام. سال‌ها بود که چند صفحه آغازین کتاب «شرط هشتم» را شروع کرده بودم و در این فاصله، حدود پنج بار به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام مشرّف شده بودم اما اجازه ادامه کتاب را نمی‌دادند. حس می‌کردم باید اِذن ایشان باشد تا بتوانم وارد مطالعه و پژوهش شوم. پس از تولّد دخترم، پیگیری جدّی همسرم در این خصوص، باعث شد تا «شرط هشتم» را دنبال کنم و جشنواره، بهانه‌ای شد تا آن را به پایان برسانم. انگیزه‌ام در درجه نخست، شناخت امام رضا علیه‌السلام و شناخت رابطه عشق نهانی شیعیان با ایشان بود؛ چرا که در قلب هر شیعه‌ای، ماجرای عشقی با این امام همام نهفته است.

بسیاری از کسانی که در حوزه اهل بیت علیهم‌السلام کار می‌کنند، تجربه‌های ویژه‌ای را درک می‌کنند. شما نیز از این گونه تجربه‌ها داشتید؟

در تمام مدّت‌زمان نگارش این اثر، احساسم این بود که با امام رضا علیه‌السلام، نه در کتاب و متن و خطوط منابع تاریخی، بلکه با حضور شخص حضرت رضا علیه‌السلام در حال معارفه و آشنایی هستم. تمام آن لحظه‌ها برایم لحظه‌های حضور بود؛ حضور امام علیه‌السلام در خانه‌مان و کنار لپ‌تاپم. حتی همین‌که دخترم «مغیثا» بی‌قراری می‌کرد و مجبور می‌شدم نوشتن را ترک کنم، انگار اتفاقی ماورایی در بچه چندماهه روی می‌داد یا دستی بر قلبش کشیده می‌شد که آرام می‌گرفت و حتی می‌خوابید تا من بتوانم به نوشتن ادامه دهم. شیرین‌ترین روزهای زندگی‌ام، روزهای نگارش برای اهل بیت علیهم‌السلام بود؛ اما «شرط هشتم»، زنده‌ترین اثر بود که در آن، حضور مجسّم و رایحه روحانی امام رضا علیه‌السلام را در تمامی فرازهای کتاب، از تولّد تا شهادت، حس می‌کردم. حقیقت این است که برخی دریافت‌های درونی و مکاشفه‌های قلمی، قابل توصیف نیست و این از جمله حال‌هایی است که تا برای کسی اتفاق نیفتد، قادر به درک آن نخواهد بود.

در قسمتی از صحبت‌هایتان به نقش جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در تمام کردن اثرتان اشاره کردید. جشنواره را چه‌طور دیدید؟

ایده‌ای بسیار پسندیده و ابتکاری شایسته است.

چه راه‌کاری برای بهتر شدن آن دارید؟

ارتباط مداوم با نویسندگان، شرکت‌کنندگان و برگزیدگان سال‌های مختلف از طریق رایانامه، پیامک و . . . .

اختصاص برنامه‌ای در شبکه سراسری نیز ـ حداقل در دهه کرامت ـ می‌تواند به هرچه بهتر برگزار شدن آن کمک کند.

و پیشنهاد شما برای چگونگی گسترش این جشنواره در سطح جهانی؟

به نظر من، ترجمه آثار برگزیده و انتشار آن‌ها در فضاهای مجازی جهان اسلام، ارسال فراخوان جشنواره به مجامع جهانی و میزبانی آستان قدس رضوی از نویسندگان سراسر جهان در چنین جشنواره‌هایی، از عوامل مؤثر در نشر جهانی این جشنواره است.

به عنوان یک پژوهشگر، در فرایند مطالعاتتان، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را چه‌طور دیدید؟

این کتابخانه، بسیار وزین، غنی و سرمایه‌ای برای دانش و فرهنگ ایران و حتی جهان اسلام است که آسان‌سازی امر عضویت موقت زائران اهل تحقیق و تألیف نیز، بسیار شایسته و در شأن این مکان مقدس است.

حرف آخر؟

برای تمامی خوانندگان «شرط هشتم» آرزو دارم که هنگام مطالعه اثر، دریافت‌های قلبی من را در حین نگارش آن لمس کنند و برکتِ نفس‌های امام رضا علیه‌السلام، مونس همه لحظه‌های زندگی‌شان باشد.

منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید