سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از کشور لبنان: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، استمرار پرتوافکنی وجود امام رضا علیه‌السلام است

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از کشور لبنان: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، استمرار پرتوافکنی وجود امام رضا علیه‌السلام است
دکتر زینب محمدعیسی، رئیس انجمن خیریه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در بیروت، نویسنده کتابها و مقاله‌های گوناگون در زمینه اهل بیت علیهم‌السلام و روان‌شناسی اسلامی است. وی از مهمانان بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، عضو انجمن مشاوره‌های فیزیولوژی و عضو انجمن جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. نگارش ده‌ها کتاب و مقاله در زمینه‌های گوناگون، مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی لبنان، سخنرانی در سطح بین‌المللی، شرکت درکنفرانس‌های جهانی، مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی در شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای و انجام چندین پروژه پژوهشی، بخشی از کارنامه موفّق این بانوی مسلمان لبنانی است.
«لماذا زینب»، «حُبّ الحسین»، «إنّی فاطمه»، «الامام محمد بن ‌علی ‌الجواد علیه‌السلام»، «الامام علی ‌بن ‌محمد الهادی علیه‌السلام»، «العباس ‌بن ‌علی علیه‌السلام»، «سکینة بن الحسین»، «علم رشد روان‌شناسی در سایه روش اسلامی» و «روی‌گردانی و اسلام»، تنها بخشی از آثار اوست. کتاب وی با نام «الامام الرئوف علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام» رتبه نخست را در محور زبان‌های خارجی در ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از آن خود کرد. این امر، بهانه‌ای شد تا لحظاتی را با این بانوی فرهیخته به گفت‌وگو بنشینیم.
 
خانم محمدعیسی! آن‌طور که پیداست، شما خیلی پُرکار هستید! از آخرین کارهایتان برایمان بگویید.
پژوهشی درباره «علم روان‌شناسی دینی و سیاسی از دیدگاه تاریخ» و «نامه‌ای خطاب به حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پس از واقعه کربلا»، از آخرین نوشته‌های من هستند. می‌دانید! اهمیت این کتاب آخری آنجا برایم روشن شد که در کتابخانه‌ها، کتاب علمی در رابطه با شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و خطابه‌ها و نامه‌هایشان ندیدم. به همین دلیل، من این کتاب را محترم می‌شمارم و احساس می‌کنم که اگر در عمرم کتابی جز این ننوشته بودم، همین برایم کافی بود.
 کتاب دیگری هم هست که تعلّق خاطر ویژه‌ای به آن داشته باشید؟
البته. با وجود این که همه آن‌ها برایم محترم هستند، زمانی‌که کتاب «الحسن بن علی، ریحانة رسول‌الله» را درباره امام حسن علیه‌السلام نوشتم، در آن احساس برتری داشتم. همچنین کتاب «الامام موسی بن جعفر الکاظم». اما کتاب «الامام الرئوف علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام»، چیز دیگری است. امری بود از طرف امام رضا علیه‌السلام؛ نه چیز دیگر.
 لطفاً بیشتر برایمان بگویید.
جشنواره، من را به سوی شخصیت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و عجایب علم حضرت کشاند. وجود ایشان، همچون خورشیدِ نمایان‌شده در افق، نورافشانی می‌کند.
 شما در کتاب‌هایتان چه روشی را دنبال می‌کنید؟ منظورم روایی و ... است.
نوشته‌های من به روش تحلیلی و مستند هستند.
 فکر می‌کنید برگزاری جشنواره‌هایی مانند «جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی»، چه تأثیری در نشر فرهنگ تشیّع و معارف اهل بیتعلیهم‌السلام داشته باشد؟
این جشنواره، نقش بسیار مهمی در برابر تجاوزها و ادّعاهایی دارد که فرهنگ جهانی با هدفی خاص و به منظور از بین بردن و ذوب کردن هویت و فرهنگ اسلامی به کار گرفته‌ است. من معتقدم که این جشنواره، همسو با رسالت ائمه معصوم علیهم‌السلام در وحدت‌بخشی به امّت اسلامی است و عاملی برای تجدید روابط متبادل در تمامی سطوح است. چنین جشنواره‌هایی به بیداری فرهنگی و مردمی استحکام می‌بخشند و باعث حفظ واقعیت شخصیت ائمه علیهم‌السلام و صحبت درباره آن بزرگواران می‌شوند و از این طریق، راه را در برابر طیف‌های فرهنگی گوناگون در اظهارنظرهای علمی و حسّی باز می‌کنند.
 با توجه به اهمیت این موضوع، چه راه‌کاری برای توسعه بیش از پیش این جشنواره در سطح جهانی پیشنهاد می‌کنید؟
ایجاد همکاری بین آستان قدس رضوی و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی با وسایل ارتباط جمعی، و ارسال کتابچه راهنما به کشور‌های مختلف، جهت توضیح اهداف جشنواره، داشته‌ها و موقعیت جهانی آن حتماً مفید و لازم است. ایجاد زمینه همکاری در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هماهنگی سازمان‌ها و گروه‌های غیردولتی خارج از ایران، ضروری است. ما نیز در «انجمن خیریه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها» در خدمت هستیم و برای ما مایه خوشحالی و مباهات است که در لبنان با این جشنواره در تمام سطوح، همکاری داشته باشیم و این را توفیقی از سوی امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام می‌دانیم.
 خانم دکتر! تاکنون از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بازدید داشته‌اید؟
بله
چطور بود؟
بسیار عالی، ارزشمند، متنوّع و مملو از کتاب‌های قدیم و جدید و دست‌نویس‌های کهن است. در واقع، هر آنچه را که اسلام جهت حفظ موقعیت فرهنگی خود لازم دارد، در این کتابخانه موجود است و با توجه به این که کتابخانه آستان قدس رضوی، همراه با دنیای امروز حرکت کرده و از فنّاوری روز بهره‌مند است، موقعیت خود را در بین کتابخانه‌های جهانی حفظ کرده است.
 
و در پایان، حرف دل شما؟
حضرت رضا علیه‌السلام، خورشیدی است همیشه‌تابان که غروب ندارد و چراغی است برای هر معرفت. ایشان جامع همه واژه‌ها هستند. امام رضا علیه‌السلام در مناظره‌ها و در بلاغت کلام، متمایزند. در مجالسشان با مناظره‌هایی هدفمند به بیداری دیگران و نشر فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام پرداخته‌اند. امام، صاحب قلب‌های طایفه‌ها و مذهب‌ها بودند و از این جهت، لقب ایشان «رضا» است. به این معنی که مخالف و موافق از ایشان راضی است. شخصیت امام رضا علیه‌السلام، خورشیدی است که غروب نمی‌کند. پرتوافکن و شمس‌الشموس است و این جشنواره، استمرار این پرتوافکنی است. 
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید