سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

نویسنده فعّال ادبیات کودک و نوجوان و برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی: باید به نویسنده‌های با استعداد، امّا گم‌نام، توجه شود

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
نویسنده فعّال ادبیات کودک و نوجوان و برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی: باید به نویسنده‌های با استعداد، امّا گم‌نام، توجه شود.
نویسنده فعّال ادبیات کودک و نوجوان و برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محور «زیارت» گفت: «باید به نویسنده‌های بااستعداد، امّا گم‌نام، توجه بیشتری شود».
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حمزه‌علی شیخ‌تبار با اشاره به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی افزود: «خوشبختانه این جشنواره با رویکردی کاملاً علمی و فارغ از نام و عنوان نویسنده، دست به گزینش آثار زده است. این را می‌شود از حضور استادانِ فن و تازه‌کاران در جمع برگزیدگان این جشنواره، متوجه شد؛اما معتقدم بایستی حمایت بیشتری از نویسندگان بااستعداد و جوان صورت بگیرد».
وی که حائز رتبه سوم ششمین جشنواره در محور «زیارت» شده است، ادامه داد: «نویسندگان جوان و تازه‌کار ما نیازمند این حمایت‌ها و توجهات هستند. حقیقتاً در این میان، استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که به علّت عدم حمایت مسئولان و همین‌طور سختی‌های کار نویسندگی، از علاقه و استعدادشان فاصله می‌گیرند. جشنواره‌هایی مانندِ جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نباید تنها به معرفی آثار برگزیده و تقدیر از آن‌ها اکتفا کند. به عقیده من می‌توان از این فرصت و ظرفیت ایجادشده، بیشتر بهره برد: از حضور استادان استفاده کرد؛کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد؛اجازه برخورداری از امکانات خاصِ کتابخانه آستان قدس رضوی را به این نویسندگان اعطا کرد و حتی کارهای فاخر و ارزشمند را به همین نویسندگان بااستعداد و جوان، سفارش داد».
نویسنده مجموعه «داستان‌واره زیارتِ ما» گفت: «من در این کتاب که ویژه کودکان و نوجوانان است، با دستمایه قرار دادن داستان خانواده‌ای که به زیارت می‌روند، سعی کردم از طریق داستانک‌هایی دنباله‌دار، راجع به وجود پُربرکت حضرت رضا علیه‌السلام، آداب زیارت و برخی مسائل شرعی، به کودکان و نوجوانان، ارائه طریق کرده و آموزش دهم».
وی ضمن اشاره به تبلیغات محدود رسانه‌ای در خصوص معرفی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: «به نظر من، رسانه‌ها باید متوجه باشند که اطلاع‌رسانی در خصوصِ چنین جشنواره‌هایی که با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و شیعی برگزار می‌شوند، به طریق اولی‌تری بر عهده آن‌ها است. بدون شک، پربارتر شدن جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، نیازمندِ اطلاع‌رسانی و تبلیغاتِ گسترده‌تر است. وقتی تبلیغات گسترده صورت بگیرد، بدون شک، نویسندگان بیشتری آثار خود را ارسال می‌کنند و این به بالا رفتن سطح علمی جشنواره، کمک خواهد کرد».
شیخ‌تبار در خصوص اشاعه فرهنگ رضوی در جهان و بین‌المللی کردن این جشنواره گفت: «مذهب شیعه، مذهبی متعلّق به یک کشور یا دو کشور نیست. فرهنگ شیعی و سیره اهل بیت علیهم‌السلام، در سراسر جهان، علاقه‌مندان فراوانی دارد. شخصیت حضرت رضا علیه‌السلام هم به گونه‌ای است که نمی‌توان ایشان را محدود به شیعیان دانست. از این رو، بدیهی است که باید حضرت رضا علیه‌السلام و فرهنگ و سیره ایشان را به جهان معرفی کنیم؛اما نمی‌شود از همان آغاز، سنگ بزرگ برداشت. تا زمانی که این جشنواره یا حرکت‌های مشابه آن، در داخل کشور، جانیفتاده و جای خود را باز نکرده‌اند، نباید به سرعت به فکر بین‌المللی کردن آن‌ها باشیم».
گفتنی است که ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، با تقدیر قائم‌مقام تولیت عُظمای آستان قدس رضوی از 25 نویسنده، مترجم و ناشر برگزیده، 24 شهریورماه سال جاری به کار خود پایان داد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید