سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

نویسندة برگزیدة هفتمین جشنوارة انتخاب کتاب سال رضوی در محور علوم و معارف رضوی گفت: حضرت رضا(ع) عالم آل محمد(ع) بوده‌اند

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
نویسندة برگزیدة هفتمین جشنوارة انتخاب کتاب سال رضوی در محور علوم و معارف رضوی گفت: حضرت رضا(ع) عالم آل محمد(ع) بوده‌اند لذا باید در چنین جشنواره‌هایی به ابعاد علمی و پژوهشی سیره و فرهنگ رضوی، بیشتر توجه شود.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، محسن عباس‌نژاد، رئیس بنیاد پژوهش‌های قرآنی مشهد و نویسندة برگزیدة هفتمین جشنوارة انتخاب کتاب سال رضوی در محور علوم و معارف رضوی گفت: ما در گروه پژوهشی قرآن و معرفت‌شناسی بنیاد پژوهشهای قرآنی مشهد، کتاب‌های مختلفی در عرصه فرهنگ و سیره ائمه و مسائل دینی و قرآنی منتشر کردیم. اما در زمینه سنت و سیره رضوی، کتابِ امام رضا(ع) و مناسبات عقل و دین نخستین کتاب بوده است.

وی بیان کرد: این کتاب علاوه بر برگزیده شدن در جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، در یک همایش دیگر نیز برگزیده شده بود. در این کتاب سعی شده نسبت میان عقل و وحی در قالب یک نظریه مطرح و گزاره‌های دینی و آموزه‌های رضوی در این باره مورد بررسی قرار بگیرد. باید بگویم امام رضا(ع) در عصری زندگی می‌کردند که مجادلات فکری بالا گرفته بود و امام هم تقیه نمی‌کردند، لذا این زمینه فراهم بود که با مستندات محکم به چنین موضوعی پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه این کتاب نخستین تجربه‌ی وی در عرصه فرهنگ و سیره رضوی بوده بیان کرد: حقیقتا تصور نمی‌کردم اینقدر معارف در این عرصه وجود داشته باشد و این در حالیست که ما به عنوانِ مجاورانِ حضرت بابد بیشتر نسبت به وجود ایشان و معرفی سیره و سنت ایشان توجه داشته باشیم.

عباس‌نژاد به موضوع تشویق و ترغیب نویسندگان در راستایِ اشاعه فرهنگ و سیره رضوی اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌ بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی اقدام مهم و موثری در این رابطه است لیکن باید روش‌های دیگری هم پیاده شود. به عنوان نمونه می‌توان خرید کتاب‌های برگزیده چنین جشنواره‌هایی را در دستور کار قرار داد یا برای ترجمه‌ی از فارسی به انگلیسی و عربیِ آثار برنامه‌ریزی کرد.

وی در پایان به امکانات و منابع بی‌نظیر کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی گنجینه‌ای با ارزش برای پژوهشگران در هر عرصه‌ای است. من از منابع این کتابخانه بسیار بهره برده‌ام برای نمونه عرض می کنم، بنده در راستای تحقیقاتم دنبال نشریه‌ای بودم که به صورت مقطعی در یکصد سال پیش در مصر منتشر شده بود؛ حتی تصورش را هم نمی کردم این نشریه را پیدا کنم اما این نشریه در مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی موجود بود و من به راحتی از آن بهره بردم. گفتنی است اختتامیه هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در 22 شهریورماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی برگزار شد و از 16 پژوهشگر و سه ناشر برگزیده در بخشهای علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره‌ی رضوی، زیارت، طب الرضا(ع)، ترجمه زبانهای خارجی، شعر ، داستان ، کودک و نوجوان ، پایان نامه برتر، ناشر برتر، آثار شایسته‌ی چاپ و نیز کتاب برتر دیجیتال تجلیل شد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید