سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

محمد هادی زاهدی درآیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی عنوان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با 23 میلیون منبع مطالعاتی از معتبرترین کتابخانه های جهان است

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
محمد هادی زاهدی' درآیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی عنوان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با 23 میلیون منبع مطالعاتی از معتبرترین کتابخانه های جهان است

دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی: در چارچوب پنج دوره برگزاری این جشنواره یکهزار و 700 عنوان کتاب درباره سیره، دانش، تاریخ و معارف حضرت امام رضا(ع) از نویسندگان داخل و خارج کشور گردآوری شده که در کتابخانه های تخصصی حضرت رضا (ع) در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 'محمد هادی زاهدی' دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی درآیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح چگونگی برگزاری هفتمین دوره از این رویداد فرهنگی پرداخت.

وی بیان کرد: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از جمله جشنواره های بین المللی اجرا شده طی سالهای اخیر است که آثار و برکات مطلوبی داشته و توانسته با تمام نویسندگان داخل و شماری از نویسندگان خارج از کشور ارتباط برقرار کند. وی گفت: تاکنون دو دوره از این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پنج دوره آن توسط آستان قدس رضوی برگزار شده است. زاهدی گفت: فراخوان این جشنواره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه برای 80 کشور ارسال شد و سپس 320 اثر را از داخل و خارج از کشور دریافت کردیم که از این تعداد 275 اثر به زبان فارسی و 45 اثر به زبانهای خارجی است. وی افزود: در هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی 238 کتاب به دست ما رسید که 33 اثر آن مربوط به حوزه کودک، 21 پایان نامه، 38 اثر کتاب دیجیتال و 56 دست نوشته یا کتاب مربوط به حوزه آثار شایسته چاپ می باشد و باقی آثار مربوط به حوزه های دیگر می شود.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت امام رضا(ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده آنها عنوان کرد. زاهدی افزود: بخشهای این جشنواره شامل 'کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ' و بخش کتاب برتر نیز به تنهایی شامل موضوعاتی از جمله 'علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، طب الرضا، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبانهای خارجی' است.زاهدی با اشاره به ویژگیهای آثار ارسالی امسال به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: تعداد پایان نامه های مربوط به معارف، سیره، علوم رضوی و آثار شایسته چاپ ارسالی به این جشنواره از رشد خوبی برخوردار بود و استقبال بهتری از بخش کودک این جشنواره شد. وی با اشاره به انجام داوری آثار ارسالی به جشنواره در هشت بخش توسط استادان مجرب حوزه و دانشگاه نیز اظهارداشت: از مجموع آثار ارسالی به هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی 16 اثر داخلی و خارجی و سه ناشر برتر برگزیده شدند که برگزیدگان خارجی شامل دو نویسنده لبنانی و یک پاکستانی نویسنده است. زاهدی افزود: از مجموع آثار برگزیده این جشنواره، انتخاب ناشر در حوزه کتاب برتر حوزه کودک و نوجوان و فعال در حوزه ترجمه کتاب خارجی از آثار ارسالی مربوط به داخل کشور بوده است. وی بیان کرد: تعداد آثار ارسالی به بخش کتاب برتر حوزه طب الرضا که برای نخستین بار به هفتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی اضافه شد نیز 12 اثر بود که در این بخش داوران هیچ اثری را برتر ندانستند.

کتابخانه آستان قدس رضوی با 23 میلیون منبع مطالعاتی از معتبرترین کتابخانه های جهان است
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با قدمت بیش از 10 قرن هم اکنون با 23 میلیون منبع مطالعاتی اعم از سند، کتاب و نشریه یکی از معتبرترین کتابخانه های جهان و بزرگترین کتابخانه جهان اسلام می باشد. زاهدی افزود: اخیرا یکی از مراکز رصدکننده کتابخانه های جهان در آمریکا 20 کتابخانه را به عنوان کتابخانه هایی که جهان را تغییر دادند معرفی کرد که در ردیف هفتم این لیست، کتابخانه آستان قدس رضوی قرار داشت. وی بیان کرد: آستان قدس رضوی دارای 52 کتابخانه با سه میلیون و 656 هزار جلد کتاب چاپی، 10 کتابخانه تخصصی، 12 تالار ویژه مطالعه و امانت، چهار میلیون و 929 هزار کتاب دیجیتال، 13 میلیون برگ سند و یک میلیون و 570 هزار نشریه است. وی اظهار کرد: این کتابخانه ها علاوه بر ارائه خدمت به پژوهشگران داخلی از طریق راه اندازی آزمایشی کتابخانه دیجیتال و بخش 'خدمات تحویل مدرک' نیز امکان استفاده از منابع اطلاعاتی را برای مردم تمام دنیا فراهم کرده است. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود چنین کتابخانه ای عظیمی را از برکات وجود حضرت رضا (ع) دانست و گفت: طی چند سال اخیر تولیت عظمای آستان قدس رضوی بیش از 90 میلیارد ریال برای خرید کتاب به این سازمان کمک کرده است. وی بیان کرد: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از تمام پایان نامه هایی که درباره حضرت رضا (ع) باشند حمایت معنوی و مادی می کند. وی با اشاره به گستردگی موضوعات پژوهشی درباره زندگی و سیره حضرت رضا (ع) گفت: محمد بن عیسی یقطینی بنا بر نقل مرحوم "ابن شهر آشوب" می گوید من سوالهای مردم از حضرت رضا (ع) را گردآوری کردم بالغ بر 18 هزار سوال بود که حضرت رضا(ع) به آنها پاسخ گفته بود و مرحوم "ابن شهرآشوب" می گوید که این سوالها در کتابهای اهل سنت مثل تاریخ بغداد و تفسیرثعلبی ذکر شده است. زاهدی گفت: در کتابهای شیعه نیز این سوالها به وفور وجود دارد و در کافی، تهذیب، استبصار و من لایحضره الفقیه بارها و بارها تکرار شده است. رئیس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی افزود: سوالهایی که مردم از حضرت رضا می پرسیدند در دو بخش قابل تقسیم بندی است که نخست سوالهای موردی و دوم مجموعه سوالها می‌باشد. وی اظهار کرد: تعدادی زیادی از سوالهای موردی به دست ما رسیده است و برخی از مجموعه سوالهایی که تحت عنوان مسائل از آنها نام برده می شود امروز در اختیار ماست. وی بیان کرد: مسائل نویسی از زمان صادقین (ع) شروع شد و کم و بیش تا روزگار ما ادامه دارد. وی گفت: مسائلی که از امام رضا (ع) به دست ما رسیده یا نام برده شده است مسائل "عیسی بن عبدالله اشعری،، محمد بن سهل، محمد بن سنان" که در علل الشرایع است و در عیون الاخبار الرضا موجود می باشد مسائل ابوسلیمان کوفی، مسائل یاسر خادم و مسائل حسن بن علی وشاء را نام برد. زاهدی افزود: کتاب طب الرضا و رساله محض الاسلام هم در واقع پاسخ به پرسش مربوط به این دو حوزه است؛ بنابراین پرسشهای متفاوتی از حضرت رضا در دوران امامتشان انجام شده که زمینه های بسیار خوبی برای پژوهشها و جستارهای متناسب و روزآمد امروز ما فراهم می کند. وی ادامه داد: حضرت رضا (ع) احادیث زیادی در مورد اقتصاد دارند که می‌تواند محور نگارش چندین پایان نامه باشد. در پایان بیانیه هیات داوران هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی قرائت و از برگزیدگان آن تجلیل شد.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید