سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی: در پنج دوره برگزاری این جشنواره هزار و 700 عنوان کتاب درباره سیره، دانش، تاریخ و معارف حضرت رضا (ع) از نویسندگان داخل و خارج از کشور گردآوری شده است

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
دبیر جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی: در پنج دوره برگزاری این جشنواره هزار و 700 عنوان کتاب درباره سیره، دانش، تاریخ و معارف حضرت رضا (ع) از نویسندگان داخل و خارج از کشور گردآوری شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، "محمد هادی زاهدی" در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از جمله جشنواره های بین المللی اجرا شده طی سالهای اخیر است که آثار و برکات مطلوبی داشته و توانسته با تمام نویسندگان داخل و شماری از نویسندگان خارج از کشور ارتباط برقرار کند. وی با بیان اینکه تاکنون دو دوره از این جشنواره توسط اداره ارشاد همدان و پنج دوره آن توسط آستان قدس رضوی برگزار شده است، افزود: اختتامیه هفتمین دوره جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی در 22 شهریور جاری در تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار و برگزیدگان آن معرفی می شوند. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب یکی از رسانه های موثر در تبادل اندیشه هاست و هنوز قدرت رسانه ای خود را به شکل مطلوبی حفظ کرده و رشد فزاینده ای در حوزه اندیشه داشته ، طبیعتا انتخاب یا به گزینی کتابهای مربوط به حوزه معارف رضوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا مفاهیم مربوط به دانش، سیره و معارف حضرت رضا (ع) به نحو بایسته ای منتقل شود. وی گفت: آثار برگزیده طی پنج دوره برگزاری این جشنواره به زبانهای مختلف از جمله عربی، انگلیسی، اردو، روسی، فرانسوی، کردی و ترکی ترجمه و چاپ شده که نشان دهنده استقبال نویسندگان خارجی از این جشنواره است. زاهدی بیان کرد: در سالهای گذشته برگزیدگانی از کشورهای پاکستان، ترکیه، لبنان و عراق در این جشنواره داشتیم که امیدواریم در مسیر تداوم این جشنواره با آثار بهتر و بیشتری از نویسندگان داخلی و خارجی مواجه شویم. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی برای 14 هزار ناشر در داخل و خارج از کشور ارسال شد که شامل ناشران حوزه علمی در داخل کشور و ناشران حوزه فرهنگی در خارج از کشور می باشد.



زاهدی اهداف این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت امام رضا (ع)؛ شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده آنها عنوان کرد. وی گفت: بخشهای این جشنواره شامل "کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر، آثار شایسته چاپ" می باشند که بخش کتاب برتر به تنهایی شامل موضوعاتی از جمله "علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، طب الرضا، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبانهای خارجی" است. زاهدی افزود: فراخوان این جشنواره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه برای 80 کشور ارسال شد و سپس 320 اثر را از داخل و خارج از کشور دریافت کردیم که از این تعداد 275 اثر به زبان فارسی و 45 اثر به زبان های خارجی است.

وی بیان کرد: در هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی 21 پایان نامه، 56 اثر در بخش آثار شایسته چاپ و 38 اثر در بخش کتاب دیجیتال بوده است. وی با اشاره به ویژگی های آثار ارسالی امسال به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: تعداد پایان نامه های مربوط به معارف و سیره و علوم رضوی و آثار شایسته چاپ ارسالی به این جشنواره از رشد خوبی برخوردار بود و استقبال بهتری از بخش کودک این جشنواره شد. وی با اشاره به انجام داوری آثار ارسالی به این جشنواره در هشت بخش توسط استادان مجرب حوزه و دانشگاه گفت: از مجموع آثار ارسالی به هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی 16 اثر داخلی و خارجی برگزیده شدند که برگزیدگان خارجی شامل دو نویسنده پاکستانی و یک نویسنده لبنانی است. وی افزود: از مجموع آثار برگزیده این جشنواره، انتخاب ناشر در حوزه کتاب برتر حوزه کودک و نوجوان و فعال در حوزه ترجمه کتاب خارجی از آثار ارسالی مربوط به داخل کشور بوده است. وی بیان کرد: تعداد آثار ارسالی به بخش کتاب برتر حوزه طب الرضا که برای نخستین بار به هفتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی اضافه شد 12 اثر بود که به دلیل ضعیف بودن آثار در این دوره از جشنواره در این بخش داوران هیچ اثری را برتر ندانستند. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در مجموعه کتابخانه های این سازمان کتابخانه اهل بیت (ع) وجود دارد که در دل آن کتابخانه تخصصی امام رضا (ع) می باشد که آثار ارسالی از پنج دوره برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در این کتابخانه گردآوری و در اختیار محققان و نویسندگان قرار می گیرد. زاهدی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره به گزینی و شناسایی آثار مربوط به امام رضا (ع) می باشد که تاکنون در بخش شناسایی و گردآوری آثار هر اثری که طی چند سال گذشته در کشور مربوط به امام رضا (ع) و خاندان ایشان تولید و در قالب این جشنواره جمع آوری شده لذا در حوزه شناسایی و معرفی آثار موفق بوده است. وی بیان کرد: در حوزه به گزینی آثار رسیده به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز با توجه به وجود داوران متخصص در گروه های مختلف، به نظر می رسد بهترین آثار طی چند سال اخیر شناسایی و معرفی شده است. دبیر جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، استقبال حوزویان را از جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در طول سالهای گذشته برگزیدگان این رویداد در حوزه های علوم و معارف و سیره رضوی اغلب از بزرگان حوزه از جمله آیت الله جواد آملی و آیت الله مصطفوی بوده است. وی با اشاره به حمایت از پایان نامه های دانشجویی در قالب این جشنواره گفت: سازمان کتابخانه های آستان قدس در طول سال 1392 از 16 پایان نامه مربوط به حضرت رضا (ع) حمایت معنوی و مادی داشته است. وی گفت: در مجموع از تمام کسانی که در حوزه سیره، تاریخ ، دانش و معارف رضوی پایان نامه ای نوشته باشند که به تایید هیات داوران جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی برسد حمایت معنوی در قالب در اختیار گذاشتن منابع مکتوب و حمایت مادی در قالب پرداخت کمک هزینه نقدی به انجام کار پایان نامه می شود.
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید