سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

مرجعیت علمی آستان قدس رضوی، آرمانی دست یافتنی است

آيت الله رئيسي تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد نسبت به نهضت ترجمه در علوم مختلف؛ گفت: باید در کنار ترجمه به تولید علم توجه کرد.
۱۳۹۷/۰۵/۰۵
آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، حضور در جمع نخبگان و اصحاب قلم در کنار بارگاه رضوی را توفیق دانست و گفت: کسانی که در این سازمان‌ها و جشنواره کوشیدند و نخبگانی که در راه سیره رضوی قلم زدند باید مورد تقدیر قرار گیرند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: موضوع کتابت با کرامت در فرهنگ دینی ما امری مهم است و خداوند، کتابت در تکوین را توسط فرشتگان رقم زده است و آنچه که بر جهان می‌گذرد توسط کرام‌الکاتبین کتابت می‌شود.

وی با اشاره به‌این موضوع که سوگند بشر و سوگندی که به‌ما آموخته شده در مقابل «بینه» است، اضافه کرد: اما در مورد قلم، ذات حق یعنی خود شاهد مورد قسم واقع شده یا اینکه خداوند در مواردی خورشید را که خود شاهد محسوب می‌شود، شاهد قرار داده است.

رئیسی با تاکید بر این موضوع که قلمی مورد سوگند پروردگار است که مسیری روشن داشته باشد، ادامه داد: آنچه مورد قداست قلم می‌شود، علم نافع است، علمی که دشمن‌شناسی را رقم می‌زند و انسان را در حرکت و تعالی کمک می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی بارزترین نشان فرهنگی جامعه را یاری رساندن به مردم در امور فرهنگی دانست و در ادامه سخنان خود به‌ظرفیت مراکز فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: موسسه پژوهشی آستان قدس رضوی، ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌تواند بسیاری از اندیشمندان و فرهیختگان را در خود جذب کند، اما آنچه که در این میان مورد توجه بوده، اینکه توقعات از این فرهیختگان متفاوت است.

وی با اشاره به‌پیشرفت‌های امروزی بشری به‌ویژه در عرصه ارتباطات؛ متذکر شد: این ارتباطات به‌نحوی است که دسترسی‌ها به‌منابع کتابخانه‌ای را که در دیگر کشورها قرار دارند را ممکن ساخته است.

رئیسی تاکید کرد: همین دسترسی آسان‌تر به منابع سبب شده که انتظار انتشار و تولید آثار فاخرتر باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی یکی دیگر از آثار پیشرفت وسائل ارتباطی را ایجاد سرعت در انتشار آثار دانست و افزود: امروز به‌برکت همین پیشرفت‌ها، سخن گفتن بسیار آسان شده، بنابراین به‌برکت همین دسترسی‌ها باید کار و تلاش، افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: ترجمه علوم را قبول دارم، اما ترجمه همه علم صورت نمی‌گیرد، بلکه تولید علم باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

رئیسی ادامه داد: از بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی خواسته شده که مرجعیت علمی را در دستور کار خود قرار دهند و این موضوع یک شعار و آرمانی دست‌نیافتنی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این نکته که باید جذب پژوهشگران در مراکز پژوهشی آستان قدس در دستور کار قرار گیرد؛ خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز بهترین‌ها با نام امام رضا(ع) حاضر به‌همکاری هستند.

وی با بیان اینکه توصیه من این است که کار متفاوت در خصوص امام رضا(ع) در دستور کار قرار گیرد؛ یادآور شد: چاپ و انتشار کتاب نکته‌ای مثبت است، اما این ظرفیت باید بیش از اینکه در خدمت چاپ و انتشار قرار می‌گیرد، در خدمت تولید علم متناسب با مسائل روز قرار گیرد.

 
منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید