سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی
تولیت آستان قدس رضوی

کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران،اولویت آستان قدس رضوی است.

۱۳۹۷/۱۲/۰۵

فرهنگ؛ اولویت نخست آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه اولویت نخست آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است، گفت: در جلسه‌ای که برای مفتخر شدن به لباس خدمت در آستان قدس رضوی خدمت مقام معظم رهبری بودم، ایشان فرمودند «در مسائل فرهنگی بسیار کار کنید و مسائل فرهنگی را جدی بگیرید» و سپس از من پرسیدند «سالانه چه تعداد زائر به مشهد مشرف می‌شود؟» عرض کردم «براساس گفته‌ها حدود ۳۰ میلیون نفر» معظم‌له فرمودند «ما نمی‌گوییم با تمام۳۰ میلیون نفر ارتباط برقرار کنید، ولی لااقل با ۵ میلیون نفر از آن‌ها ارتباط بگیرید، اگر شما هر سال ۵میلیون نفر را بتوانید جذب کنید و با آنها ارتباط فرهنگی برقرار کنید، بعد از چند سال بر کل کشور تاثیر گذاشته اید.»

وی اضافه کرد: این توصیه مقام معظم رهبری به بنده بوده است که باید حتما به آن توجه کنیم و بتوانیم پاسخگوی مطالبه ایشان باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به عرصه‌هایی در حوزه فرهنگ که باید متحول شود، خاطرنشان کرد: کتب موجود در حرم مطهر شامل قرآن، مفاتیح و منتخب ادعیه می‌شود، از زمانی که بنده یادم هست همین بوده، سبک ترجمه‌ها واقعا ابتدایی است، آیا هیچ نوآوری و کارجدیدی در ترجمه برای سنین و سطوح مختلف نمی‌شود انجام داد تا خوانند‌گان بتوانند فهم صحیح‌تری از قرآن کسب کنند؟

وی ادامه داد: ما باید در حرم عالم آل محمد(ص) محل‌هایی ویژه کتاب داشته باشیم، کتاب «عیون اخبار الرضا» در حرم امام رضا(ع) وجود ندارد؛ همان گونه که تعداد نهج البلاغه‌ها در حرم امیرالمؤمنین(ع) اندک است.

نگاه آماری، آفت کار فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین مروی آفت کار فرهنگی را نگاه آماری و کمی دانست و گفت: در حوزه فرهنگ به هیچ عنوان به کمیت، آمار، اعداد و ارقام توجه نداریم، افتخار ما این نیست که بگوییم در سال چه تعداد کتاب چاپ کرده‌ایم، اگر شده در طول سال تنها یک کتاب چاپ کنیم، اما آن کتاب، کتابی فاخر، مخاطب پسند و تأثیرگذار باشد، همان یک کتاب برای ما قابل قبول و افتخار است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه اقدامات فرهنگی تنها به دنبال انجام کارهای فاخر و ارزشمند هستیم، گفت: برای تحقق این مهم به میزان توان و به حد مقدورات حاضر به هزینه هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در مقوله معارف کارهای بسیاری در کشور انجام شده اما آثار آن‌ها در جامعه خیلی قابل مشاهده نیست، بیان کرد: فرصت‌های معرفتی و فرهنگی که ما در اسلام داریم، هیچ دین و مذهب دیگری ندارد. ۲ ماه محرم و صفر و یک ماه رمضان داریم، این۳ ماه ده‌ها میلیون نفر را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد، آن هم با احساسات و آمادگی روحی کامل برای پذیرش معارف اسلامی، از این فرصت‌ها چقدر توانسته‌ایم استفاده کنیم؟

منبع:
برچسب:
پیوست:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید