جامع شعر عاشورا با مقدمه مفصل پیرامون هنر در شعر دینی
۱۳۹۵-۰۷-۱۸
مجموعه اشعاری که در ارتباط با مضامین دینی و برگرفته از احساس و اخلاص شاعر می باشد یعنی شعر دینی موضوع مورد بررسی این مجموعه است.
میراث عشق: جامع شعر عاشورا با مقدمه مفصل پیرامون هنر در شعر دینی
مؤلف: امیر اسماعیل آذر
شماره دیویی: م276آ 00831/1فا8
مجموعه اشعاری که در ارتباط با مضامین دینی و برگرفته از احساس و اخلاص شاعر می باشد یعنی شعر دینی موضوع مورد بررسی این مجموعه است.
در این کتاب اشعار مربوط به قیام امام حسین (ع) موسوم به "شعر عاشورایی " با مقدمه نگارنده درباره شعر دینی، مختصات مرثیه سرایی، شعر تعزیه، نوحه سرایی و نوحه خوانی و مانند آن همراه شده ضمن آن که منظومه‌های مذهبی حماسی نیز در مقدمه معرفی شده است .پس از آن اشعار مختلفی از روزگاران کهن تا زمان معاصر گردآوری شده که بخشی از مرثیه‌ها، به ویژه ترکیب بندها مربوط به دوره صفویه است.
عاشورا رخدادی تاریخ ساز که می تواند برای جامعه انسانی، در هر جغرافیای فرهنگی یا سرزمینی ایده‌ساز باشد. مجموعه مقالات عاشوراپژوهی در سه جلد به شناخت و تحلیل قیام عاشورا پرداخته است. فهرست مطالب جلد اول این اثر شامل هشت فصل می‎باشد. فصل اول با عنوان «مردم‏ شناسی تاریخی عاشورا و کربلا»، فصل دوم «تحلیل حوادثی که منجر به واقعه عاشورا شد»، فصل سوم با عنوان «حماسه حسینی ، حماسه ای از جنس دیگر»، فصل چهارم با عنوان «نگاه یک جانبه و تک بُعدی به حماسه عاشورا (عقلی یا قلبی یا هر دو)»، فصل پنجم با عنوان «عدالت و ایثار؛ تحلیلی بر ابعاد عدالت خواهانه نهضت عاشورایی امام حسین (علیه السلام)»، فصل ششم با عنوان «پیام عاشورا: در جست وجوی رهیافتی فرامذهبی»، فصل هفتم با عنوان «بررسی نقش زنان در تداوم نهضت حسینی»، فصل هشتم با عنوان «نقش زنان در تداوم قیام عاشورا»، به بررسی دو گروه از زنانی که به نوعی در واقعه عاشورا اهمیت دارند پرداخته شده است. برخی از ایشان همچون حضرت زینب(سلام الله) در واقعه کربلا حاضر بوده و برخی دیگر به علت عدم حضور در صحنه، بعد از این حادثه به عنوان مبلغ و پیام رسان این جریان ایفای نقش کردند.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.